Til høsten kommer en bil mange Mazda-kunder har ventet på. MX-30 er merkets første elbil og var nylig på en snarvisitt i Norge.
Kunder og forhandlerne fikk anledning til å ta en titt på bilen. Det var en ren utstillingsbil som det ikke var tillat å ta på og langt mindre sitte i. Produksjonen av bilene som skal til Norge, starter til sommeren.
– Bilen kommer til forhandlerne i august, og kundeleveringene starter i september, slik det ser ut i dag, sa administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby.
Det er en kompakt-SUV, eller crossover som det også kalles, som er 440 centimeter lang, så å si det samme som CX-30 modellen.
Selv om Mazda har biler i det som i utgangspunktet er populære segmenter, har de manglet alternative drivlinjer, noe som har blitt straffet hardt i det norske markedet. Merket sank fra 6603 registrerte nybiler i 2016 til 2457 i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken.
Begrenset rekkevidde
Westby har ikke noe tall på hvor mange CX-30 de venter å levere i år, men sa de skal få så mange biler de trenger, og at det ikke er ventet noen leveringsproblemer.
Bilen har en batteripakke på 35,5 kWh, som skal gi en rekkevidde på rundt 20 mil. Det er ikke videre imponerende i dagens elbilmarked. Tanken bak den noe begrensede batterikapasiteten er at de fleste har et daglig kjøremønster som fint holder seg innenfor dette, og at en liten batteripakke gjør bilen lettere og mer effektiv.
Westby mener at bilen, med sin kompakte størrelse, vil være en fin nummer to-bil, eventuelt passe for dem som i all hovedsak bruker bilen i by.
Ladefarten er på 50 kilowatt, mens ombordladeren er på 6,6 kilowatt. Bilen leveres med varmepumpe og batterivarmer. Det blir mulighet for takstativ, men ikke hengerfeste.
Prisen for introduksjonsmodellen av MX-30 er 259.900 kroner. Det er 90.000 kroner under CX-30.
Senere vil MX-30 komme med en rekkeviddeforlenger, i form av en rotasjonsmotor, og som ladehybrid.