Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
23 februar 2020 19:30
Del på Facebook
ELBIL: Mazda CX-30 blir merkets første ladbare bil. Det kan hjelpe salget i Norge. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
ELBIL: Mazda CX-30 blir merkets første ladbare bil. Det kan hjelpe salget i Norge. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Til høsten kommer en bil mange Mazda-kunder har ventet på. MX-30 er merkets første elbil og var nylig på en snarvisitt i Norge.

Kunder og forhandlerne fikk anledning til å ta en titt på bilen. Det var en ren utstillingsbil som det ikke var tillat å ta på og langt mindre sitte i. Produksjonen av bilene som skal til Norge, starter til sommeren.

– Bilen kommer til forhandlerne i august, og kundeleveringene starter i september, slik det ser ut i dag, sa administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby.

Det er en kompakt-SUV, eller crossover som det også kalles, som er 440 centimeter lang, så å si det samme som CX-30 modellen.

Selv om Mazda har biler i det som i utgangspunktet er populære segmenter, har de manglet alternative drivlinjer, noe som har blitt straffet hardt i det norske markedet. Merket sank fra 6603 registrerte nybiler i 2016 til 2457 i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken.

Begrenset rekkevidde

Westby har ikke noe tall på hvor mange CX-30 de venter å levere i år, men sa de skal få så mange biler de trenger, og at det ikke er ventet noen leveringsproblemer.

Bilen har en batteripakke på 35,5 kWh, som skal gi en rekkevidde på rundt 20 mil. Det er ikke videre imponerende i dagens elbilmarked. Tanken bak den noe begrensede batterikapasiteten er at de fleste har et daglig kjøremønster som fint holder seg innenfor dette, og at en liten batteripakke gjør bilen lettere og mer effektiv.

Westby mener at bilen, med sin kompakte størrelse, vil være en fin nummer to-bil, eventuelt passe for dem som i all hovedsak bruker bilen i by.

Ladefarten er på 50 kilowatt, mens ombordladeren er på 6,6 kilowatt. Bilen leveres med varmepumpe og batterivarmer. Det blir mulighet for takstativ, men ikke hengerfeste.

Prisen for introduksjonsmodellen av MX-30 er 259.900 kroner. Det er 90.000 kroner under CX-30.

Senere vil MX-30 komme med en rekkeviddeforlenger, i form av en rotasjonsmotor, og som ladehybrid.

RESIRKULERBART: I interiøret er det brukt resirkulert materiale, både plast og kork. FOTO: Morten Abrahamsen / NTBRESIRKULERBART: I interiøret er det brukt resirkulert materiale, både plast og kork. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

100 ÅR: Mazda er 100 år i 2020, bruken av kork i interiøret er et hint til at de startet som en korkprodusent. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB100 ÅR: Mazda er 100 år i 2020, bruken av kork i interiøret er et hint til at de startet som en korkprodusent. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse