Kjøpere av finere premiumbiler legger ofte i nærmere 200.000 i ekstrautstyr før de drar kortet. For mindre enn den summen får du faktisk en flunkende ny elbil som nettopp doblet rekkevidden.
Høsten 2013 kom de første elektriske eksemplarene av Volkswagens småbil E-up! til Norge. Det er så lenge siden at de ble registrert med skilter som var tidlige i EL-serien. Deretter kom EK og EV. I dag er vi på den fjerde elbilskiltserien, EB, og har drøyt 250.000 elbiler på veien. Og fortsatt muligheten til å kjøpe en fabrikkny E-up!
For vel 180.000 kroner får man en E-up! i «Entry-utgave», som har et minimum av utstyr. Eller for å si det slik: Den «omfattende utstyrslisten» inneholder to hodestøtter i baksetet, nødblink, visning av utvendig temperatur som standardutstyr og 14-tommers stålfelger.
Utvendig har det ikke skjedd stort, bilen er fortsatt en liten tass som har en distinkt småbilform med kort panser. Kupeen utnytter den begrensede plassen på best mulig måte, med rette vinkler som gir maks innvendig armslag. Men med to i baksetet er det så vidt rom til Knerten i midten, og ganske riktig så er bilen kun registrert for fire personer.
Taper seg i kulda
Samtidig har den nå en svært interessant oppgradering: Batteriet er så å si dobbelt så kraftig som da bilen kom, med 36,8 mot tidligere 18, 7 kWh. Noe som gir dagens modell en rekkevidde som er betydelig mer avslappende en tidligere. Ladefarten er 40 kilowatt, hvilket er helt greit for en bil av denne størrelsen. Det betyr at man fyller batteripakken fra nær tom til 80 prosent på en times tid. E-up! er fortsatt ikke utstyrt med aktiv varming eller kjøling av batteripakken.
Oppgitt rekkevidde er 25 mil, noe som trolig stemmer i sommervarme. På en mer rufsete vinterdag med nullføre og nedbør var rekkevidden rundt 5 mil kortere. Batteriet taper seg mye i starten når det er kaldt. Det justerer seg når batteriet har fått litt varme og man kan dempe ventilasjon og defrosting. Ettersom dette en klokkeren bybil som i all hovedsak vil bli brukt på korte turer ved ujevne mellomrom, av eiere som satser på gatelading, kan følsomheten for nedkjøling være en ulempe vinterstid.
Enkelt utstyrt
Som bybil er den ellers perfekt – 3,6 meter kort, med hjulene i hvert hjørne, svære glassflater og et bitte lite panser. Har man ikke kontroll over hvor denne bilens ytterpunkter er, det nok tryggest å kle seg inn i bobleplast og gå en tur i stedet. Elmotoren gjør den spretten i starten, før effekten flater ganske betraktelig ut. Igjen, veldig fint i by der man trenger å smette inn i rundkjøringer og sjelden skal kjøre så langt.
På landevei bærer selvsagt bilen preg av å være liten. Kort akselavstand og en forholdsvis lav vekt gjør at man merker luftdraget fra en trailer eller sterk sidevind. Samtidig har bilen lavt tyngdepunkt med batteriene i gulvet, og er dermed temmelig stabil og ålreit å ha med på motorvei.
Men E-up! er altså en svært spartansk bil til å være en 2020-modell. Noen stor midtstilt skjerm er det ikke her. Bilen har riktignok en bitte liten skjerm i forbindelse med stereoanlegget, som viser bilder fra ryggekameraet, men skjermbildet er så lite at det knapt gir noen mening. Trikset er å koble opp smarttelefonen slik at telefonskjermen kan brukes som en slags infoskjerm. Baksiden her er at det spiser mobilbatteri, og det er ingen lader i stativet.
Rimelig
Selv om E-up! er en relativt gammel elbilmodell, er den slett ikke irrelevant i dag. Trenger man en bil som aldri skal til fjells, en bil som i all hovedsak skal brukes til ærend i tettbebygd strøk. er det vanskelig å gjøre det rimeligere enn dette. De andre bilmodellene i dette aller nederste sjiktet av de norske prislistene, Smart ForFour og Mitsubishi i-MiEV, har halve rekkevidden og knapt nok det. Så hvis vi snakker rekkevidde per krone er det få, om noen, biler som gjør det bedre enn E-up!
Dette er en gjerrigknark-bil, og da må man rett og slett leve med at bilen har en del temmelig stusslige løsninger, som den nevnte mangelen på skikkelig skjerm, 14-tommers stålfelger, plass til bare fire, bakvinduer som kun kan vippes ut et par centimeter og ikke minst et fravær av bremseassistent.
Blir det litt snaut, finnes det en variant med noe mer utstyr til 202.000 kroner, men også den er temmelig spartansk sett med 2020-øyne.
Tekniske data
Volkswagen E-up! Range Entry
Pris: 181.900.-
Pris testbil: 184.900.-
Motor: Elmotor. 82 hk 210 Nm.
Batteri: 36,8 kWh
Maksimal ladefart: 40 kW
Toppfart: 225 km/t
Aks: 12,4 sekunder
Rekkevidde: 258 km (WLTP).
Mål (LxBxH): 3600/1645 /1463 mm
Bagasjeplass: 250/923 liter
Vekt: 1160 kilo
Pluss og minus
+
Prisen
Grei rekkevidde
Perfekt bybilstørrelse
–
Bare tre stjerner i Euro NCAP
Spartansk utstyrt
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/99667-ideell-bybil#sigProIdc6ef1b81bd