Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 februar 2020 10:30
Del på Facebook
PLACEBO: Som kjent virker placebo-medisin. Så hvorfor ikke tro på grønn karri også, som verdens mest velsmakende middel mot vårforkjølelsene? FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
PLACEBO: Som kjent virker placebo-medisin. Så hvorfor ikke tro på grønn karri også, som verdens mest velsmakende middel mot vårforkjølelsene? FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

Ekte mannfolk lager karripastaen sin selv.

Ukas rett har jeg laget utallige ganger hjemme. Men jeg har pleid å ta en snarvei – ved hjelp av en boks «green curry paste». Har du en slik på lur, er en kjapp karrirett aldri langt unna.

Men av og til er det verdt å gjøre en bitte litt større innsats. I det siste har jeg virkelig har fått øynene opp for å lage karripastaen til karrigryta selv. For å si det sånn: Tidligere spilte karrigrytene mine i eliteserien og gjorde det ganske så godt der, men i dag er de i Premier League og spiller ball mot de beste i verden! Og ja, det kan dine karrigryter gjøre også. Hvis du lager karripastaen selv, altså. Ikke er det vanskelig heller.

En god karri kan med både fordel være fullt ut vegetarisk. Men du kan også bruke fisk, skalldyr eller kjøtt – kort sagt de fleste typer animalske proteiner – i gryta. Grønnsakene man tilsetter mot slutten, kan også være av omtrent en hvilken som helst sort. Bruk det du har, bruke det du liker best, bruke det du vet barna spiser, ikke heng deg opp i detaljene i denne oppskriften. Når jeg selv lager grønn karri, foretrekker jeg å kun bruke grønne grønnsaker – som aspargesbønner, stangselleri, urter, squash og edamamebønner. Både fordi jeg synes alle disse smakene kler retten, men også fordi det er noe tilfredsstillende estetisk over de ulike grønne variasjonene i én og samme tallerken.

Hver gang jeg eller noen andre hjemme er forkjølet, lager jeg enten denne retten eller en lignende, men mer suppeaktig variant. Det viktigste i begge tilfellene er en god kraft som kremes med kokosmelk. Den må spises med masse revet ingefær, som kanskje ikke har beviste medisinske kvaliteter, men som likevel føles ganske helbredende, og følelser er også viktige. Man må videre ha nok «spice» i form av grønn chili, så bihulene åpnes opp.

En slik fyldig, krydret og syrlig suppe eller gryte er helt optimal placebo-medisin for min del. Ikke minst smaker det bedre enn alt fra apoteket.

Kylling i hjemmelaget karri med kokosmelk, lime og ris

Ingredienser (2 personer)

2 kyllinglår
0,5 rødløk
1 bit ingefær
1 stang sitrongress
2 grønne chili
0,5 pose spinat
4 fedd hvitløk
1 bunt koriander
1 neve aspargesbønner
2 lime
5 ss solsikkeolje
1 boks kokosmelk
4 ss soya saus
2 stenger stangselleri
salt

Fremgangsmåte

Jeg bruker oftest et desilitermål og en god stavmikser til å kjøre sammen «curry paste» eller karripasta, men det er ikke så lett å lage små mengder på denne måten. Enten kan du lage en stor porsjon med stavmikser og fryse inn det du ikke får brukt samme dag, eller så lager du en mindre porsjon (den mengden som står i ingredienslisten her) i en vanlig morter.

Miks/mortre sammen ingefær, sitrongress, chili, hvitløk, spinat, litt solsikkeolje og noen klyper salt. Oppbevar karripastaen kjølig fram til den skal brukes.

Kutt opp kyllingen i cirka like store biter, og grovhakk løken. Fres begge deler i litt olje i en gryte eller panne til kyllingen har fått litt farge og løken er blitt blank. Tilsett karripastaen og kokosmelk, og juster væskemengden med vann. La dette koke sammen i 10–15 minutter.

Tilsett grønnsaker de siste minuttene, og smak til med salt, limesaft, soyasaus og frisk koriander.

Serveres med ris.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse