Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 februar 2020 13:00
Del på Facebook
TO TRENDY TYPER: Pilea, det kinesiske pengetreet (til høyre), har vært populær de siste par årene og er enkel å ta stiklinger av. Klatreplanten gåsefotsyngonium (til venstre), med marmorerte blader, har vært ettertraktet lenge. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix /
TO TRENDY TYPER: Pilea, det kinesiske pengetreet (til høyre), har vært populær de siste par årene og er enkel å ta stiklinger av. Klatreplanten gåsefotsyngonium (til venstre), med marmorerte blader, har vært ettertraktet lenge. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix /

Ved å gjøre som Celine Bertheussen (25) kan du skape en frodig jungel hjemme – uten at det svir i lommeboka.

– Grønne inneplanter er ikke bare er en forbigående trend – det er en del av en livsstil som er kommet for å bli, tror Celine Bertheussen (25). Hun er florist av yrke og har over ti års erfaring med blomster og planter.

Grønne planter har preget det interiørmessige trendbildet de siste årene, og plantetrenden ser bare ut til å vokse:

– Folk vil ha mer jungelfølelse hjemme, sier Bertheussen, som selv er assisterende blomsterbutikksjef. – Mange spør etter store palmer, det skal bugne og være skikkelig mye!

Men å skaffe seg mengder av planter, og helst de mest populære typene, kan fort bli dyrt. Heldigvis finnes det måter å skaffe seg en egen hjemlig jungel på uten at det svir i lommeboka.

– Ved å bytte stiklinger med venner eller gjennom plantebyttegrupper trenger det ikke bli noen kostbar affære, sier Bertheussen.

Spleiser på planter

Celine Bertheussen forteller at mange av kundene hennes ønsker seg planter som er vanskelige å få tak i.

– Sosiale medier styrer mange av disse trendene: Man ser nye plantesorter på Instagram som er vanskelige å få tak i her i Norge. Filodendron Pink Princess, for eksempel, spør folk etter hver dag.

De nye typene planter som er fraktet langveisfra, er som regel kostbare.

– Om du virkelig ønsker deg en dyr plante, kan du spare penger til den. Med godt stell kan du tross alt ha den lenge. Selv har jeg spleiset på denne med en kollega, og så delte vi den mellom oss, sier Bertheussen og viser fram en flott Anthurium clarinervium med store blader.

Plantebytte

En internasjonal trend som også er populær flere steder i Norge, er plantebyttearrangementer, der man møtes og bytter stiklinger.

– Når jeg synes plantene mine blir for store, stusser jeg dem ned og setter røttene i vann – så gir jeg dem bort til venner og familie, eller bytter til meg andre stiklinger, sier Bertheussen.

Sexolog, agronom og plantebokforfatter Anders Røyneberg er for mange kjent fra Instagram under navnet @arcticgardener. Også Røyneberg pleier å ta med seg stiklinger til bekjente.

– Det er den fineste gaven å gi, synes jeg. Å gi bort en stikling eller plante du har dyrket fram og fått til selv, er det mye kjærlighet og omtanke i.

Eldre sorter får ny vår

Hvilke plantetyper bør man så bytte seg til om man vil følge siste planteskrik? Ifølge Bertheussen er det de varigerte plantene som er mest populære for tiden.

– At planten har varigasjon, vil si at den har fargeinnslag, forklarer hun. – Monstera varigata , for eksempel, har et hvitt skjær i bladene.

Anders Røyneberg er enig i at farger vil prege årets trendbilde:

– Planter som bryter med det grønne, med innslag av lilla, blått eller rødt, har blitt populære, sier han og nevner oxalis, eller gjøkesyre på norsk, som ser ut som en sverm med lilla sommerfugler. Han nevner også den fargesterke praktspraglen, som mange i Norge kjenner til.

– Mange av de eldre sortene som besteforeldrene våre kanskje hadde, som gullranke, monstera og pilea, kommer sterkt tilbake igjen, forteller Røyneberg. – Dette er sorter som klarer seg godt i nordisk klima, og som dessuten er lettstelte og lette å ta stiklinger av.

Monstera banet vei

Monstera har blitt en velkjent og ettertraktet plante å ha hjemme, med sine karakteristiske hjerteformede blader.

– Monstera har banet vei for grønnplantebølgen og er en klassiker som ikke vil forsvinne med det første, sier Røyneberg.

Også Bertheussen slår et slag for den storbladede planten.

– Monstera er lett å stelle, lett å ta avleggere av og lett å få tak i gjennom plantebyttegrupper på Facebook, sier hun.

En annen svært populær plante er pilea, også kjent som kinesisk pengetre eller elefantøre.

– Pilea er den enkleste planten å a avleggere av, og en fin plante å begynne med, sier Bertheussen. – Avleggerne finner du på røttene under jorda.

– Svigermors tunge er en annen lettstelt og populær plante mange kjenner til fra før av, føyer Røyneberg til.

Formeringen

For å formere planter selv må du finne det som heter node, en liten grein, på stilken. Noden setter du under vann og ser til at den slår røtter. Noen planter danner røtter raskt, andre bruker lengre tid.

Ifølge Bertheussen er plantehold et overkommelig prosjekt selv om man ikke har grønne fingre – også når det gjelder å ta stiklinger.

– Det er ikke så vanskelig som man kan tro, mener hun. – Bare prøv deg fram! Du har ikke ødelagt planten selv om du klipper litt feil.

Pjusk periode

På denne tiden av året, når dagene er blitt litt lysere, kan man så smått begynne å potte om planter, stiklinger og avleggere. Utpå våre ligger imidlertid forholdene enda bedre til rette.

– Våren og sommeren er den beste tiden for å formere planter, sier Bertheussen. – Alle planter blir kjipe om vinteren, med mindre du har godt plantelys. Om plantene dine ser litt triste ut på vinterstid, er det helt normalt. Ha i bakhodet at når våren kommer, så blir de fine igjen.

Fargerike potter

Blomsterpottene følger også trender, men spennet er stort.

– Keramikk, håndverk og kvalitet er det som gjelder. Vi ser rustikke, tradisjonelle potter, men også mer polerte potter, sier interiørkonsulent Annette Hoff.

– Noen potter er hevet opp på høye bein, andre henger eller er laget i stein – og så er fargene kommet tilbake.

Celine Bertheussen istemmer:

– Det er farger som gjelder. Folk er ikke like begeistret for de helt hvite pottene lenger, eller de i dus rosa som gjaldt i 2010. Nå går det mer i keramikkpotter, terrakotta og kurver.

Hoff mener det kan lønne seg å investere i en solid potte, men at du like gjerne kan skaffe deg en slik brukt.

– Får du tak i en god potte, så kan du ha den for alltid. Velg gjerne terrakotta – det er både populært og tidløst og vil ikke gå av moten med det første.

Hobby uten utløpsdato

Både Bertheussen, Røyneberg og Hoff er overbeviste om at grønne inneplanter ikke er noen forbigående trend.

– Når vi tar naturen med inn i form av planter, er dette med på å et pusterommet i hjemmet vårt der vi klarer å koble av, tror Annette Hoff. – Plantene er en langsiktig investering – ikke bare en sesongbasert trend.

Anders Røyneberg mener at planter har fått en ny rolle i interiøret.

– Hjemme hos meg selv har jeg byttet ut flere av møblene jeg ikke brukte, med planter, sier han. – Folk ser ut til å ville leve tettere på naturen, og med planter er det enkelt å ta med naturen inn i hjemmene, skolene, kontorene – ja, livene våre. Husplanten er nærmest blitt et symbol på det grønne skiftet.

Celine Bertheussen er enig. – Plantene er både dekorative og luftrensende, sier hun.

Hun ser ikke for seg å gå lei av den grønne hobbyen: – Det er utrolig gøy når en ny stikling slår rot og jeg får en ny plante til samlingen min.

Celine og Anders’ rimelige plantetips

  • Meld deg inn i plantebyttegrupper på Facebook.
  • Bytt stiklinger med venner og kjente.
  • Velg plantetyper som klarer seg godt i Norge, og som er enkle å håndtere. Nye, fancy plantetyper krever ofte ganske mye kunnskap om stell.
  • Gå sammen om å spleise på planter om du likevel ønsker deg en dyr en.
  • Bruk det du har: Tomme krydderglass og drammeglass blir fine stiklingsglass.
  • Trenger du potter? Velg noe tidløst, som terrakotta, og let på loppemarked.

Plantebelysning

Har du dårlig med lys hjemme? Billige plantelamper får du blant annet på Kjell & Company, Clas Ohlson og Ikea. Du får også tak i dem på hagesentre. Regn med en pris fra kr 250 og oppover.

  • Skal du ha plantelampene innendørs, bør du velge plantelyspærer som har hvitt lys, og ikke rødt, for at de skal fungere i interiøret.
  • Noen typer plantebelysning kan bleke tekstiler og andre ting i interiøret. Ta hensyn til dette når du plasserer belysningen.

(Kilder: Celine Bertheussen og Anders Røyneberg)

Slik tar du stiklinger – trinn for trinn

Hvordan du tar stiklinger, kan variere litt fra planteart til planteart, men generelt kan du følge disse enkle stegene:

  1. Finn en liten grein (node) som vokser ut av en av de større grunnstammene.
  2. Klipp den av helt inne ved stammen.
  3. Sett den i vann på et lunt og lyst sted.
  4. Vent til noden slår rot – noen røtter kommer raskt, andre bruker opptil seks uker.

(Kilde: Celine Bertheussen)

Planteinspirasjon på Instagram

Celine Mariell Bertheussen: @nordicflorist
Anders Røyneberg: @arcticgardener
Plantemagasinet Gro: @gromagasinet
Amanda Switzer/Planterina: @planterina

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse