Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
28 februar 2020 14:00
Del på Facebook
MEKTIG: Den spektakulære Atlanterhavsveien er en av strekningene på NRKs foreløpige reiseplan. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
MEKTIG: Den spektakulære Atlanterhavsveien er en av strekningene på NRKs foreløpige reiseplan. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Drømmer du om å sykle Norge på langs? Til sommeren kan du henge deg på NRKs sakte-tv-team, som sykler på Nordmøre fra 22. til 26. juli.  Drømmer du om å sykle Norge på langs? Men synes det er mye plunder å planlegge ruta? Nå har NRK gjort jobben for deg, og det er bare å la seg inspirere. Se ruta her.

I sommer tar NRK til landeveiene og filmer Norges vakreste sykkelruter, minutt for minutt. I uke 30 går turen på Normdøre. Som vanlig kan du henge deg på tv-teamet – eller du kan sykle den samme ruta på et hvilket som helst annet tidspunkt.

– Disse etappene gjennom Norge er tilgjengelige for de aller fleste, sier Lars Erik Sira, en av reiseekspertene NRK har brukt i planleggingen. Sira har skrevet flere bøker om sykling i Norge, blant annet «Ute og sykler – Norge rundt på 76 dager» (2016) og eboka «Langtur på sykkel i Norge – en guide til planlegging og gjennomføring» (2019).

Ved å følge NRK-ruta får du syklet i fem av landets «indrefileter» – men må ta buss eller tog mellom disse fem.

Sakte-tv

Siden statskanalen monterte kameraer på Bergensbanen i 2009, har «sakte-tv» blitt et folkekjært konsept. 26 temaer har så langt blitt dekket, fra den mektige Hurtigruten mellom Bergen og Kirkenes til nasjonal strikkekveld og julete ribbesteking, alt kringkastet minutt for minutt. Denne gangen er det altså en sykkelreise som står for tur. Et naturlig valg, sier prosjektleder Ingrid Langeland Olderbakk i NRK.

– Både i hverdagen og i ferier blir sykling stadig mer utbredt i Norge. Men vi velger det ikke bare på grunn av populariteten. Det er også tempoet, miljøvennligheten og ikke minst nærheten til landskapet som gjør sykkelen til en fantastisk plattform for å lage sakte-tv, sier hun.

Kremen av kremen

Midt i fellesferien skal NRKs team lage 135 timer med direktesendt tv, fordelt på mer enn 1000 kilometer og 23 dagsetapper. Sendingen starter i Varangerbotn i Finnmark 9. juli og avsluttes etter planen ved Lindesnes fyr 9. august. Men denne gangen går ikke reisen fra start til slutt i ett strekke, men heller etappevis gjennom det Olderbakk kaller for «fem indrefileter».

– Skulle vi syklet fra ende til ende, ville vi ligget langs E6 i cirka 13 uker, noe som hadde fungert dårlig som sakte-tv. Istedenfor belager vi oss på fem utvalgte områder av landet vårt, som til sammen vil by på en stor variasjon av både landskap og historier.

Underveis vil teamet tilbringe sommeren i et tverrsnitt av norsk natur, fra Finnmarks månelignende vidder til Sørlandets idylliske skjærgård. I hovedsak er det fylkesveiene som følges, forteller Olderbakk.

– Vi har først og fremst valgt ut disse områdene fordi de er fantastiske sykkelruter, men de må også møte en del tekniske krav. Det må være mulig å kringkaste derfra, veiene må være lovlige å sykle på, og trafikken bør være så liten som mulig, sier hun.

Behagelig tempo

I skrivende stund, i NRKs lokaler på Marienlyst i Oslo, rigges spesialiserte sykler for å kunne transportere et produksjonsteam på drøyt 20 fotografer, produsenter, teknikere og programledere gjennom landet. Ideen om å kunne lage tv «underveis» ble til i 2018, forteller Olderbakk, da Lars Monsen gikk fire uker over Hardangervidda, gjennom Jotunheimen, i Vesterålen og til indre Troms. Etter hvert hang hundrevis av turgåere seg på, et fenomen Olderbakk er spent på å se om vil gjenta seg.

– Folk må ta ansvar for sin egen sikkerhet om de slenger seg på, men det blir spennende å se hvor mange følgere vi får, både av syklister og folk langs veikantene. Vi vil derfor annonsere stopp underveis. Om folk vil møte opp, bli med på moroa, vise fram noe spennende eller fortelle historiene sine, er det fint at de ikke opplever at vi bare suser forbi.

Dermed blir prosjektet langt fra noe race, sier produsenten. Den korteste distansen på den (foreløpig) planlagte ruten er 24 kilometer på én dag, og går mellom Dønna og Løkta i Nordland. Den lengste, en etappe på 75 kilometer, finner vi mellom Bud og Midsund i Møre og Romsdal, mens resten av strekningene ligger et sted midt imellom, med 45 kilometer og seks timer i gjennomsnitt på sykkelsetet før de daglige kveldssendingene.

– Vi legger ikke opp til noen form for konkurranse. Som med all sakte-tv er det naturopplevelsen og menneskemøtene underveis som står i fokus, sier hun.

Tilgjengelig for de fleste

Men med all den storslåtte og varierte naturen Norge kan by på, hvordan har NRK klart å velge ut fem «indrefileter» for årets sending? Ved å trekke inn kunnskap fra ekspertene selv, forteller Olderbakk. En av dem er forfatteren og skribenten Lars Erik Sira, som først ble bitt av langtur-basillen på en reise til Island i 2003. Siden den gang har han tilbakelagt mer enn 10.000 kilometer på sykkelsetet – de fleste av dem i Norge, og skrevet om erfaringene sine på bloggen sirasverden.no. For Sira. som har syklet samtlige strekninger på NRKs ruteplan utenom den første i Finnmark, er det flere elementer som til sammen utgjør en minneverdig sykkeltur.

– Lite biltrafikk er et stort pluss for syklister. En god utsikt langs veien er også viktig. Derfor kan skog bli litt kjedelig i lengden, mens det på fjellet og langs kysten er noe å se på stort sett hele tiden. Jeg er ikke overrasket over å se at store deler av NRKs ruteplan går langs kysten vår, sier han.

En annen fordel, ifølge Sira, er å ha regelmessig tilgang på fasiliteter underveis. Dagligvarebutikker, restauranter, kafeer, hoteller og campingplasser vil både øke komforten og redusere bagasjevekten.

– Alle disse tingene finner man mye av langs kysten vår, og særlig i mer befolkede områder. Man bør på samme tid ikke utelukke innlandet for fantastiske sykkelopplevelser, sier Sira. – Det er mange fine gevinster med å velge dalsider og fjelloverganger på grunn av utsikten.

I likhet med Olderbakk er Sira spent på å se hvor mange nordmenn som vil finne fram sykkelen i sommer og legge seg bak NRKs produksjonsteam på veien sørover. Den foreløpige ruten beskriver han som «tilgjengelig for de aller fleste».

– Innlandsstrekningen mellom Dombås og Aulestad kan kanskje oppleves som noe krevende, men de fire andre er temmelig flate. Med tanke på de korte dagsetappene tror jeg det vil være ganske greit å delta, selv for folk som ikke er vant til langtursykling. I alle fall vil det ikke være mer slitsomt enn å gå på tur med Monsen, hvor det var mye opp og ned.

Men før du løper og kjøper en kjempedyr tursykkel, bør du kanskje ta en nærmere titt på den du allerede har, sier Sira.

– Min tommelfingerregel er at det nesten alltid holder med sykkelen som ellers får deg til og fra jobb eller butikken. Bruk heller pengene på selve reisen enn på fancy utstyr, råder han.

Lars Erik Siras utvalgte høydepunkter fra ruten NRK skal sykle

Helgelandskysten : Et av landets flotteste områder for tursykling. Veiene er flate og landskapet dramatisk, med flere tusen meter høye fjell som står rett opp fra havet. Det er også lite trafikk, og generelt kort avstand mellom både butikker, restauranter og overnattingssteder. Fergene som transporterer deg mellom øyene, har etter hvert blitt veldig gode til å tilrettelegge for sykkelturisme. Du trenger med andre ord ikke å planlegge så nøye for en tur på Helgelandskysten.

Dombås-Vågåmo: Innlandsbiten av NRKs reiserute innebærer litt mer krevende sykling enn de kystbaserte strekkene, men er vel verdt innsatsen. For dem som trives i fjellet, og vanligvis bærer all bagasje på ryggen fra hytte til hytte, vil denne turen oppleves som veldig naturlig. Særlig strekningen Dombås til Vågåmo – som går over en behagelig grusvei – er veldig fin. Når du kommer opp på toppen, har du utsikt i alle retninger, og kan se Rondane den ene veien og Jotunheimen den andre. Det samme kan vi si om den siste delen av strekningen fra Gålå og over fjellet mot Skeikampen – Peer Gynt-veien. Dette er et flott og ganske flatt fjellplatå med nydelig utsikt, seterliv og høyfjellshoteller.

Tvedestrand til Lindesnes : Sørlandet – med sine sjarmerende småbyer, vakre skjærgård og gode veier – er en gavepakke for syklister om sommeren. På grunn av den tette bebyggelsen er det kort vei mellom alle fasiliteter, noe som stiller få krav til planlegging. Bare sleng deg på sykkelen, så dukker det opp muligheter for både overnatting og severdigheter underveis. Ikke glem badetøyet!

Her går NRK-ruta

Uke 28: Varangerbotn – Hamningberg, Troms og Finnmark

Uke 29: Brønnøysund – Nesna, Helgelandskysten, Nordland

Uke 30: Bremsnes – Urke, Atlanterhavsveien, Møre og Romsdal

Uke 31: Dombås – Aulestad, Innlandet

Uke 32: Tvedestrand – Lindesnes, kystveien, Agder

NRK-ruta i detalj

NB: Endringer kan komme, dette er foreløpig plan.

Finnmark: torsdag – lørdag uke 28

9. juli Varangerbotn – Ekkerøy 66 km

10. juli Ekkerøy – Kiberg 57 km

11. juli Kiberg – Hamningberg 49 km

Nordland: onsdag – søndag uke 29

15. juli Brønnøysund – Tjøtta 31 km

16. juli Tjøtta – Herøy 26 km

17. juli Herøy – Dønna – Solfjellsjøen 38 km

18. juli Dønna – Solfjellsjøen – Løkta 24 km

19. juli Løkta – Nesna 41 km

Møre: onsdag – søndag uke 30

22. juli Bremsnes – Bud 58 km

23. juli Bud – Midsund 75 km

24. juli Midsund – Tennfjord 53 km

25. juli Tennfjord – Sykkylven 31 km

26. juli Sykkylven – Urke 48 km

Innlandet: onsdag – søndag uke 31

29. juli Dombås – Vågåmo 53 km

30. juli Vågåmo – Otta 32 km

31. juli Otta – Ringebu 57 km

1. august Ringebu – Gålå 45 km

2. august Gålå – Aulestad 52 km

Sørlandet: onsdag – søndag uke 32

5. august Tvedestrand – Fevik 47 km

6. august Fevik – Brekkestø 44 km

7. august Brekkestø – Søgne 68 km

8. august Søgne – Farestad (Skjernøya) 39 km

9. august Farestad – Lindesnes 52 km

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse