1859: Den norske ishavsskipperen og hvalfangstpioneren Erik Eriksen ble den første til å sette fot på Kong Karls Land. Eriksen hadde oppdaget øygruppen øst for Spitsbergen i 1853, men oppdagelsen ble gjennom mange år feilaktig tilskrevet hvalskipperen Elling Carlsen. Som om ikke dette kunne være nok, var Erik Eriksen etter manges mening også den rettmessige oppfinneren av granatharpunen, men ble snytt for æren av sin mer berømte ishavskollega Svend Foyn. Eriksen skal først ha utviklet en tremodell av harpunen, som Foyn så fikk støpt i jern hos en smed i Tønsberg, uten å kreditere Eriksen som opphavsmann. Den uheldige Erik Eriksen forlot Norge som en bitter mann i 1868, med kurs for Amerika. Han omkom trolig i en snøstorm i Dakota i 1888.
1990: Det siste eksemplaret av Citroëns legendariske 2CV-modell rullet av samlebåndet. Bilen tok først form på papiret i 1930-årene og var i likhet med Volkswagens «Boble» tenkt som en rimelig og driftssikker bil for det brede publikum. Som sin tyske konkurrent, kombinerte 2CV et særegent design med nøktern komfort. «Følger det med boksåpner?» spurte en amerikansk motorjournalist ved lanseringen av modellen i Paris i 1948. Likevel ble det Citroën som lo sist. I løpet av 42 år produserte fabrikken 3,8 millioner eksemplarer av personbilen og 1,2 millioner av varebilutgaven. Nye krav til motorkraft, hastighet og kollisjonssikkerhet bidro til at produksjonen av bilen til sist ble avviklet. 2CV er fortsatt høyt verdsatt av entusiaster over hele verden.
2002: Historiens dødeligste flyshow-ulykke inntraff på Skniliv-basen utenfor byen Lviv i det vestlige Ukraina. Mer enn 10.000 mennesker var møtt fram for å se oppvisningen i regi av det ukrainske flyvåpenet. Katastrofen skjedde etter at en jagerpilot mistet kontrollen over flyet under en rullemanøver. Flyet traff bakken på et sted som var fritt for tilskuere, men skrenset videre i stor hastighet og braste inn i mengden. 77 mennesker ble drept og 543 skadd i ulykken. Imidlertid overlevde begge pilotene, som hadde rukket å skyte seg ut før flyet styrtet. Granskningskommisjonen konkluderte med at menneskelig svikt hadde vært årsak til ulykken. I 2005 ble piloten og co-piloten dømt til henholdsvis 14 og 8 års fengsel for uaktsomhet.
(©NTB)