1830: Den britiske ingeniøren og oppfinneren Edwin Beard Budding tok patent på gressklipperen. Budding skal ha fått ideen til oppfinnelsen etter å ha sett en roterende trådklipper i en tekstilfabrikk. Han laget gressklipperen spesielt til bruk i prydhager, der en tradisjonell ljå ikke ga tilfredsstillende resultat. To av de første klipperne hans ble solgt til Oxford Colleges og den zoologiske hagen i Regent’s Park. Det er grunn til å tro at Buddings gressklipper var noe støyende i bruk, for få år senere lanserte et konkurrerende firma en innretning som de kalte «den stillegående gressklipperen». Det skulle ta ytterligere ti år å utvikle den første gressklipperen som kunne trekkes av dyr, og 60 år før den dampdrevne klipperen gjorde sitt inntog. Edwin Beard Budding huskes også som oppfinneren av skiftenøkkelen.
1888: 43 år gamle Mary Ann Nichols funnet med overskåret strupe i Buck’s Row i Londons Whitechapel-distrikt. Likfunnet innvarslet jakten på den mest myteomspunne personen i britisk kriminalhistorie, seriemorderen Jack the Ripper. Som om ikke London-politiet hadde nok med å jage The Ripper, var det mye som tydet på at også en annen forstyrret morder gikk løs i byen på det samme tidspunktet. Den såkalte «torsomorderen» fikk oppnavnet sitt etter funnene av fire kvinnetorsoer i og i umiddelbar nærhet av Themsen i årene 1887–1889. Avisene knyttet drapene til Jack the Ripper, men politiet hevdet hardnakket at ugjerningene var begått av en annen. Etterforskningen av de makabre kvinnemordene havnet fullstendig i skyggen av den høyprofilerte Ripper-saken. Som i tilfellet med hans mer berømte samtidige, har også torsomorderens identitet forblitt et mysterium.
1997: Prinsesse Diana mistet livet i en bilulykke i Paris, 36 år gammel. Samme kveld hadde Diana og hennes kjæreste, milliardæren Dodi Fayed, forlatt Hôtel Ritz i en Mercedes-Benz S280. Bak rattet i bilen satt Fayeds medarbeider Henri Paul. Ulykken skjedde klokken 00.23 om natten, da bilen var på vei inn i Pont de l’Alma-tunnelen i sentrum av Paris. Bilen skal ha streifet tunnelveggen på høyre side, før den skjente mot venstre og kolliderte med en bæresøyle. Fayed og sjåføren omkom på stedet. Diana døde på La Salpêtrière-sykehuset tre og en halv time senere. De første rapportene gikk ut på at paparazzifotografer som forfulgte paret på motorsykler hadde utløst ulykken. I 1999 konkluderte en fransk undersøkelseskommisjon med at sjåføren av ulykkesbilen hadde kjørt i beruset tilstand.
(©NTB)