Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Kommentar
20 november 2020 16:36
Del på Facebook
Kronikkforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Kronikkforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Ingrid Louise Storebø (20) er sentralstyremedlem i Unge Høyre. 18.11. skriver hun i Aftenposten under tittelen «Vi unge ønsker oss vindmøller». Der skriver hun bl.a. dette: «Dersom den globale oppvarmingen øker, vil én million arter stå i fare for utryddelse.»

Hennes løsning er å bygge flere vindkraftverk, helt i samsvar med kraftbransjens ønsker. FNs Naturpanel sier imidlertid at det er tap av urørt areal som er den største trusselen mot liv og artsmangfold i naturen. Og rasering av urørt natur er selve varemerket for nye vindkraftverk!

Vindkraftbransjen gleder seg selvsagt for støtten fra Inger Louise og andre unge som tror at mer vindkraft er viktig for å redde livet i naturen. Men før vi bygger flere vindturbiner, burde vi i det minste ta i bruk den vannkraften vi i dag sender ut av landet, ca 15 TWh pr år. Det er dobbelt så mye strøm som trengs for å elektrifisere hele den norske personbilparken. Men det vil ikke kraftbransjen.

Så kunne vi hente ut de 40 TWh-ene som Sintef mener vi kan hente ut av å effektivisere energibruken i bygg. Ifølge Statnett er det alene nok til å gjennomføre «omfattende elektrifisering» av Norge. Før det er gjort, bør det ikke gis en eneste ny vindkraftkonsesjon. Men energieffektivisering vil Vindbaronene heller ikke ha noe av. De vil bygge flere vindkraftverk!            

Ingrid Louise Storebø avslutter slik: «En stor del av den yngre befolkningen ønsker mer utbygging av vindmøller, så lenge det er i tråd med naturvern.» Det er greit. For med den forutsetningen blir det ingen nye vindkraftverk.

Av: Hogne Hongset, vindkraftmotstander

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013-2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse