Hvorfor all denne sex hypen? Ordet, begrepet brukes i alle slags sammenhenger for tiden. Tilsynelatende uten at noen stiller spørsmål om hva som menes. Eller hvorfor dette ordet er så spennende.
Sexy henspeiler selvfølgelig på sex, et begrep som har i seg det vakreste og det verste og alt i mellom. Hvorfor ønsker så mange å bruke dette ordet i markedsføring? Noe som er sexy kan selvsagt være attraktivt, men det kan like gjerne være frastøtende.
Mye som fremstilles i media for tiden synes å måtte være sexy, antakelig i den tro at da vil publikum lese annonsen eller artikkelen. Men hva betyr egentlig det og hvorfor er det viktig?
Wikipedia definerer: Sexy er eit opphavleg engelsk adjektiv avleidd frå sex som karakteriserer personar, ting, opptreden eller miljø som tiltrekkande eller seksuelt eggjande.
Kva som vert oppfatta som sexy, endrar seg med kulturen. Til dømes melder NRKs Språkteigen at «Knirkestemme er den nye måten å snakke sexy på for unge amerikanske kvinner».
Skulle gjerne høre med Sylfest Lomheim, han har som kjent synspunkter på kroppslig relaterte handlinger og vet mye om ords betydning og deres virkning på debatten.
En sak er at Dolly Parton og Marilyn Monroe er sexy. Det lever vi godt med. At go-go girls skal være sexy er også forståelig. Deres jobb er å få menn til å tenne på dem så de kan tjene penger ved å tilby sex. Helt greit det.
Men når Vy reklamerer for sexy nye tog, da begynner jeg å lure. I tide og utide snakkes og skrives det om sex. En stakkars ungjente med alvorlige migreneplager, får beskjed om å ha mere sex! Da blir det vanskelig å sette det inn i Wikipedias definisjon. Jeg blir uvilkårlig tilbøyelig til å tro at det er en gammel gris som gir et slikt råd til en sårbar ungdom. Det minner stygt om andre saker vi har sett.
Når biler og viner og klær og forestillinger og bygninger og broer og masse annet blir markedsført som sexy, så lurer jeg på hva som ønskes oppnådd.
Det kan vel ikke være slik at f x Vy ønsker at passasjeren skal hopp løs på hverandre på toget midt i rushtrafikken! I alle fall ikke nå i denne koronatiden med påbud om en meters avstand.
Bruk ord som tjener hensikten, ikke vulgariser språket vårt!
Av: Bibbi Bøhn, Aure
Tidligere publisert i TK (2020)