Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bibbi Bøhn, Aure
Kronikk
09 april 2021 11:50
Del på Facebook
– En sak er at Dolly Parton og Marilyn Monroe er sexy. Det lever vi godt med. At go-go girls skal være sexy er også forståelig, skriver Bibbi Bøhn blant annet i denne kronikken. Her ser vi en strålende opplagt Dolly Parton fra Grammy-utdeling i 2019. Foto: Jordan Strauss/Invision/AP
– En sak er at Dolly Parton og Marilyn Monroe er sexy. Det lever vi godt med. At go-go girls skal være sexy er også forståelig, skriver Bibbi Bøhn blant annet i denne kronikken. Her ser vi en strålende opplagt Dolly Parton fra Grammy-utdeling i 2019. Foto: Jordan Strauss/Invision/AP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hvorfor all denne sex hypen? Ordet, begrepet brukes i alle slags sammenhenger for tiden. Tilsynelatende uten at noen stiller spørsmål om hva som menes. Eller hvorfor dette ordet er så spennende.

Sexy henspeiler selvfølgelig på sex, et begrep som har i seg det vakreste og det verste og alt i mellom. Hvorfor ønsker så mange å bruke dette ordet i markedsføring? Noe som er sexy kan selvsagt være attraktivt, men det kan like gjerne være frastøtende.

Mye som fremstilles i media for tiden synes å måtte være sexy, antakelig i den tro at da vil publikum lese annonsen eller artikkelen. Men hva betyr egentlig det og hvorfor er det viktig?

Wikipedia definerer: Sexy er eit opphavleg engelsk adjektiv avleidd frå sex som karakteriserer personar, ting, opptreden eller miljø som tiltrekkande eller seksuelt eggjande.

Kva som vert oppfatta som sexy, endrar seg med kulturen. Til dømes melder NRKs Språkteigen at «Knirkestemme er den nye måten å snakke sexy på for unge amerikanske kvinner».

Skulle gjerne høre med Sylfest Lomheim, han har som kjent synspunkter på kroppslig relaterte handlinger og vet mye om ords betydning og deres virkning på debatten.

En sak er at Dolly Parton og Marilyn Monroe er sexy. Det lever vi godt med. At go-go girls skal være sexy er også forståelig. Deres jobb er å få menn til å tenne på dem så de kan tjene penger ved å tilby sex. Helt greit det.

Men når Vy reklamerer for sexy nye tog, da begynner jeg å lure. I tide og utide snakkes og skrives det om sex. En stakkars ungjente med alvorlige migreneplager, får beskjed om å ha mere sex! Da blir det vanskelig å sette det inn i Wikipedias definisjon. Jeg blir uvilkårlig tilbøyelig til å tro at det er en gammel gris som gir et slikt råd til en sårbar ungdom. Det minner stygt om andre saker vi har sett.

Når biler og viner og klær og forestillinger og bygninger og broer og masse annet blir markedsført som sexy, så lurer jeg på hva som ønskes oppnådd.

Det kan vel ikke være slik at f x Vy ønsker at passasjeren skal hopp løs på hverandre på toget midt i rushtrafikken! I alle fall ikke nå i denne koronatiden med påbud om en meters avstand.

Bruk ord som tjener hensikten, ikke vulgariser språket vårt!

Av: Bibbi Bøhn, Aure
Tidligere publisert i TK (2020)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse