Annonse
Stein Wattten, Nordmøring
Kronikk
Stein Wattten, Nordmøring
12 mai 2021 22:35
Del på Facebook
– Man må også se mulighetene innen havbruk. Kapitalen og mye av kompetansen sitter i Trøndelag, som står for ca. 30% av eksport av all norsk laks, skriver Stein Watten. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
– Man må også se mulighetene innen havbruk. Kapitalen og mye av kompetansen sitter i Trøndelag, som står for ca. 30% av eksport av all norsk laks, skriver Stein Watten. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er med en stor forundring jeg leser en artikkel i Tidens Krav 10/5-2021, der ordfører Kjell Neergaard i Kristiansund går inn på de forskjellige temaene for en regionsutredning.

Det minner utelukkende om en kravliste der man ramser opp momenter hvor intensjonen ser ut til å være å stille spørsmål «hva er bra for meg?». Alle momenter ser ut til å være kortsiktige hvor strategi, langsiktighet og samarbeidsånd er totalt fraværende. Jeg håper virkelig ikke at det er slik, men artikkelinnholdet bar preg av at  man ville skremme.  Det var ikke til å unngå at jeg fikk assosiasjoner til Trond Kirkvaag`s figur - “Skremmer`n”. 

Jeg går ut fra at en slik utredning skal favne bredt, men dette ga artikkelen overhodet ikke preg av. Tiden vil vise. Så kan man alltids peke på realismen i å få et fornuftig beslutningsgrunnlag, med så små midler og tidsramme som er lagt inn i utredningen.

Selv hadde jeg trodd at det var de store linjer som skulle trekkes, og som gjerne omhandlet elementer eksempelvis noen av disse punktene:

  • Hvordan skal vi som by, region og landsdel se ut om 30-50 år?
  • Noen tydelige tegn i tiden på strukturelle endringer som vi kan dra nytte av?
  • Hva er våre utfordringer i dag?
  • Hva er våre kortsiktige og langsiktige trusler?
  • Hvor ligger våre vekstmuligheter i dag?
  • Hvor ligger våre vekstmuligheter i en ny region?
  • Hva er vi gode på, og hvordan skal vår styrke bidra til utvikling?
  • Kan vi evne å bli attraktive i en ny region?
  • Hvordan forbedre kommunikasjon og samferdsel mellom oss?
  • Hvordan forbedre oss mot eksisterende naboer, og nabokommunene over fylkesgrensen?
  • Hva kan vi tilføre Trøndelag?
  • Flyplassens rolle og utviklingsmuligheter?

Hva fremtidig folketall angår, peker de fleste piler nedover for Nordmøre frem mot 2050, i følge Statistisk Sentralbyrå (SSB).

En skulle derfor tro at man vurderte de siste 10- 20 års utvikling av egen by og region opp mot en slik realitet, og at utredningen tok utgangspunkt i forbedringspotensiale også i forhold til folketall.

Det jeg føler er den store svakheten, er at det ikke eksisterer noen visjon eller langsiktig strategi for byen og regionen. Det burde selvsagt vært en av forutsetningene for  en slik utredning.

Jeg har også det klare inntrykk at det over år har vært mangelfull og lite forpliktende felles strategisk planlegging og samarbeid mellom kommunene på Nordmøre.
Samarbeidet over fylkesgrensen ser også ut til å være fraværende, med unntak av et tidligere godt havnesamarbeid som utrolig nok har tatt en “u-sving”  med påfølgende full frontkollisjon på rekordtid. Deretter krangel i full åpenhet og tilsynelatende fullstendig stopp i videre samarbeid. Tragisk!

Det er også mitt inntrykk at det  åpenbart er minimal politisk vilje til øvrig forpliktende samarbeid på tvers av fylkesgrensen. Det i en tid hvor man burde lagt til rette for f.eks kraftsamarbeid sammen med Trøndelag, utvikling av Tjeldbergodden, nye moderne samferdselsløsninger  som kunne tjent en hel landsdel.Også dette i en tid hvor man definerer nye næringer og utvikling av eksisterende næringer i grønn retning for å ha nevnt noe. Vi har faktisk et samlet potensial til å bli et felles bo- og arbeidsmarked med øyregionen i Trøndelag!

Sør for oss kan det som eksempel nevnes at man allerede nå ser at selskapet Aker ønsker å starte en hydrogenfabrikk på Nyhamna på Aukra. Er Tjeldbergodden glemt, atter en gang?

Jeg minner om at det nylig er gjort et gassfunn på Haltenbanken i regi av Conoco-Phillips, noen få km unna Heidrunfeltet. Gassen går i dag fra Heidrunfeltet via «Haltenpipe» til Tjeldbergodden og til Equinors metanolproduksjon.

Er Kristiansund «på» her? Det nye gassfunnet burde allerede nå vært frontet som en industriutvikler på Tjeldbergodden. Man kunne tenke seg f.eks LNG produksjon, og kanskje også forurensingsfri gasskraft. Det er i  dag kommet teknologi som kan gjøre gasskraft utslippsfri.

Hva med CO2 fangst? Tjeldbergodden burde vært en del av regjeringens prosjekt «Langskip» for lengst.

Er noen på ballen? Skal Aure stå alene om dette? Kan vi gjøre noe sammen? Sammen med Trøndelag? Eller skal en slik mulighet igjen gå fra oss grunnet liten vilje til forpliktende samarbeid over dagens fylkesgrense, mangel på visjon, vilje eller samlet strategi?

Realiteten er at Tjeldbergodden mer eller mindre har stått «på stedet hvil», siden juni 1997.

Jeg savner et mye større engasjement fra Kristiansund og Nordmøre for ett eller flere større prosjekt på Tjeldbergodden. Her bør man få opp farten!

Hva kraftbehov angår, begynner situasjonen å bli prekær. Uten tilgang på ny stabil kraft, vil ikke Nordmøre og resten av regionen ha mulighet til å utvikle noe som helst av større industri. Er tilgang på stabil kraft vurdert i utredningen?

Hva med samferdsel? Vi skulle gjerne sett en forbedret samferdsel, ytre deler av Trøndelag og ytre/nordre Nordmøre imellom. Dagens samferdselsløsninger er å betrakte som forhistoriske.

Man må også se mulighetene innen havbruk. Kapitalen og mye av kompetansen sitter i Trøndelag, som står for ca. 30% av eksport av all norsk laks. Mange av selskapene innen akvakultur og servicenæringene til denne bransjen, er avhengig av Nordmøre og vi av dem. Teknologi og kompetanse innen oppdrett på Nordmøre er faktisk veldig god, og vi må bidra til at teknologien utvikles ytterligere. 

Vi kan vel ikke forvente at Trønderne skal etablere et visningssenter for laks på Campus i Kristiansund bare for reklamens skyld? Trønderne tenker vel litt lengre enn det, vil jeg sterkt anta.

Hvorfor ikke ha som ambisjon at nye Campus Kristiansund skal bli en del av Ocean Space Centre?

Hvis man vil får man det til, men man kommer ikke langt med kun en kravliste.

Uten ambisjoner, vilje og mot til å være fremoverlent, kommer man ikke langt. 

Våg å tenke stort!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 3 år siden
    Bra innlegg! Neergaard er altfor passiv og virker å være en ordfører uten visjoner. Hvor får han sine standpunkter fra? Han er opptatt av helse! Men det er jo som en del av M&R at vi nå får svi for at Molde-regionen i flere tiår har jobbet for å legge ned sykehuset i Krsund. Han er opptatt av offentlige arbeidsplasser. Hva sier tallene 51-40-9 oss, som en del av M&R? Hva med politikk og innflytelse? Se på listene foran årets Stortingsvalg! Årsaken til at regiontilhørighet i hele tatt er et tema, er jo den erfaringen vi har høstet de siste 50 årene.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Stein Watten · 3 år siden
      @Ketil Strand Andersen Historien over minst 5 regjeringsperioder, hvorav Stoltenberg 1 og 2, viser vel med all tydelighet at vi ikke har noen innflytelse.
  • Denne kommentaren er avpublisert.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse