Annonse
Bjørn Vassnes,forskningsjournalist, musiker og tekstforfatter
Kronikk
Bjørn Vassnes,forskningsjournalist, musiker og tekstforfatter
28 juni 2021 10:06
Del på Facebook
Vikeplikt for Paris? Om elektrifisering av sokkelen vil hjelpe klimaet, er ikke regjeringen sikker på – men at det vil kreve enormt mye energi levert fra fastlandet, det vet vi, skriver Bjørn Vassnes. Her fraktes en 70 meter lang vindmølle-vinge opp til Guleslettene vindpark ved florø. Foto: Tore Meek / NTB
Vikeplikt for Paris? Om elektrifisering av sokkelen vil hjelpe klimaet, er ikke regjeringen sikker på – men at det vil kreve enormt mye energi levert fra fastlandet, det vet vi, skriver Bjørn Vassnes. Her fraktes en 70 meter lang vindmølle-vinge opp til Guleslettene vindpark ved florø. Foto: Tore Meek / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Denne kronikken var først publisert i Klassekampen 24. juni 2021.

Å ta vare på natur er det mest effektive tiltaket – men ikke like interessant for investorene.

Klimapolitikk kan fortone seg som et spill med en logikk det ikke er meningen man skal skjønne. For eksempel er ett av klimatiltakene regjeringen satser mye på, at oljeproduksjonen offshore skal drives med elektrisitet levert fra land, i stedet for «fossil» energi produsert på plattformene selv. Men gagner dette klimaet? Ifølge regjeringens Energimelding er det uvisst om dette vil bidra til at globale klimautslipp går ned, man erkjenner at «effekten må forventes å være begrenset». Ifølge statssekretær Tony Tiller satser man likevel på elektrifisering «fordi vi har forpliktet oss etter Parisavtalen, og fordi et bredt flertall i Stortinget har sagt at det skal vi gjøre.» Når det gjelder den globale effekten, sier han at «det er vanskelig å beregne og kommer an på hvilke forutsetninger man legger til grunn.» (Klassekampen 18. juni) Betyr dette at det er viktigere å oppfylle Parisavtalen og politiske vedtak, gjøre de mest flatterende bokføringsgrepene, enn å faktisk redusere de totale utslippene?

Slik er det med det meste av «klimatiltak», enten det er bokføringsknep eller «grønn teknologi» (som vindkraftanleggene som nå raserer den norske naturen, eller elsparkesykler): Klimaeffektene er tvilsomme, fordi det er så mye man ikke regner med: utelatte systemeffekter, «utslippsreduksjoner» som bare flytter utslippene utenlands. Man glemmer også at teknologien etter en tid må kasseres og fornyes, med nye uttak av ressurser. Dette i motsetning til naturens egen «klimateknologi», de naturlige karbonfangerne: gress, skog, jordsmonn, alger, og så videre, som fornyer seg selv. Å ta vare på eller restaurere disse er dokumentert å være det mest effektive klimatiltaket. Men det er ikke like interessant for investorene.

Om elektrifiseringen av sokkelen vil hjelpe klimaet, er altså ikke regjeringen sikker på. Men det er likevel mye vi vet om effektene av dette prosjektet: Det ene er at det vil kreve enormt mye energi levert fra fastlandet. Noe som vil kreve en dramatisk økning i kraftproduksjonen (med vindmøller?), og en kraftig utbygging av strømnettet, både til lands og til havs. Begge deler vil ødelegge natur og også naturlige karbonlagre – for all framtid.

Noe vi også vet, er at klimaeffektene øker i takt med befolkningsveksten og med den sterke forbruksveksten, som gjør at vi kan plusse på befolkningen med mange prosent. Og det handler om mye mer enn sydenturer og biffer. Mye av veksten er planlagt politikk:

Man bygger ut overdimensjonerte hyttefelt, tusenvis av hytter i små kommuner, med full pakke av veier, vann, kloakk, bredbånd og strøm. Det er hyttekommunene selv som vil dette, samtidig som de klager over at de ikke har kapasitet til å ta seg av alle de nye deltidsbeboerne.

Hyttefelt på østsiden av Kvitfjell. Foto: Gorm Kallestad / NTBHyttefelt på østsiden av Kvitfjell. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Man planlegger gigantiske veiprosjekter over fjorder og gjennom fjell, og legger opp til at trafikken skal fortsette å vokse til himmels. Her gjelder ikke tanker om kortreist mat (fisken skal via Kina før den når butikkene), eller at turismen ikke forventes å fortsette som før i post-koronaens tid. Prosjekter som et fergefritt Vestland vil ødelegge store og viktige karbonlagre, i tillegg til økosystemer til lands og til havs.

Det planlegges også å ødelegge matjord for å anlegge gigantiske «datasentre», for å omsette billig strøm til kryptovalutaspekulanter og dataspillere. Og det blir igjen lov å ødelegge myr, ett av jordas mest effektive karbonlagre (det er riktignok ikke Tillers parti som gjør dette, men de «rødgrønne» Sp og Ap).

Kristiansand 20200623. Nye Veier bygger ny E39 mellom Kristiansand og Mandal Øst. Oktober 2022 skal en 4 felts motorvei med 110 km/t som er 25 meter bred være ferdig bygd. Ved Trysfjorden i tidligere Søgne nå Kristiansand kommune, bygges det en 60 meter høy bro som skal holde 4 felt i stedet for to bruer med 2 felt hver som er vanlig.Foto: Tor Erik Schrøder / NTBIllustrasjonsbilde fra utbygging av E39 mellom Kristiansand og Mandal. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

0H6A6215Illustrasjonsbilde fra Smøla med dyrka mark, myrområder og vindkraftanlegg. Foto Steinar Melby / KSU.NO

Men det er ikke bare myndigheter og investorer som bidrar til drivhuseffekten. Og mye av det vi selv gjør hver for oss, går under radaren. Et eksempel er eksplosjonen i antall kjæledyr: Ifølge bransjetall (sitert i VG 16. juni) har denne ekstra «befolkningen» økt med 20 prosent bare i første kvartal av 2021, her i Norge. Og for dem som måtte tro at dette ikke betyr så mye klimamessig: En artikkel i tidsskriftet PLOS, av Gregory S. Okin (UCLA), beregner at utslippene fra hunder og katter ligger på rundt en fjerdedel av utslippene fra oss mennesker. Som er mer enn de fleste andre klimautslippene vi ellers diskuterer.

Dette er riktignok i USA, men vi er på vei mot amerikanske tilstander også her hjemme. Tallene kan sikkert diskuteres, men med den sterke økningen i antallet dyr er dyreholdet uansett et klimaproblem. Men vi hører ikke et pip fra politikere eller aktivister om eventuelle klimaavgifter på dette, ikke engang krav om registrering av dyr. Noen vil nok si dette er politisk umulig, men er det ikke klimaet som er det viktigste i dag?

Illustrasjonsfoto: Kjetil Skoglund, Nordlys/NTB PlussIllustrasjonsfoto: Kjetil Skoglund, Nordlys/NTB Pluss

Nei, det ser ikke slik ut. Det viktigste er de bokførte utslippene, at man kan si man har oppfylt de vedtatte målene – uansett på hvilken måte man har gjort det, eventuelt bare har outsourcet utslippene til andre land. Det er faktisk slik at det eneste større landet som har klart å kutte sine klimautslipp i vesentlig grad, er det landet som trakk seg ut av Parisavtalen, nemlig USA. Nå er de riktignok med igjen, og kan gå tilbake til den symbolske klimapolitikken.

Og imens fortsetter de globale utslippene å øke. Klimasystemene er for komplekse til å passe inn i internasjonale avtaler og nasjonale målsettinger. Kunnskapen om hva som fungerer, endrer seg hele tiden. Det er derfor klimatiltak som vedtas med brask og bram ett år, må skrotes noen år etterpå. Først var dieselbilene klimaets redning, så fant man ut at de forurenset luften. Så var det vindturbinenes tur til å redde verden – inntil man oppdaget at oi, de ødelegger visst mye natur.

Men likevel står politikerne på sine avtaler og målsettinger fra mange år tilbake. Og viktigst av alt er Parisavtalen. Det er nesten som om man kan lure på om slike avtaler (som de store landene uansett bare bryr seg om på papiret – i land som Kina, India og «det grønne» Tyskland, øker nå bruken av kullkraft) er det største hinderet for en effektiv klimapolitikk. Fordi man da kan konsentrere seg om hva som skal til for å oppfylle de vedtatte målene – på papiret – mens de reelle klimaeffektene er for vanskelige eller ubekvemme å gjøre noe med.

Om kronikkforfatter

786Bjørn Vassnes. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Bjørn Vassnes

Bjørn Roar Vassnes (født 16. november 1951) er en norsk forskningsjournalist, musiker og tekstforfatter.

Født 16. november 1951
(69 år)
Beskjeftigelse Journalist, musiker, gitarist
Nasjonalitet Norge
Utmerkelser Gullpennen

Han har hovedfag i engelsk litteratur fra Universitetet i Tromsø. Vassnes har jobbet i NRK, hvor han var med på å starte vitenskapsmagasinet Schrödingers katt. Han har også vært ansatt ved Universitetet i Bergen, har utgitt en rekke bøker og vært fast skribent i Morgenbladet og Klassekampen. Vassnes har engasjert seg i ulike debatter om kunnskap og kultur.

Vassnes var med i folkrock-gruppa Erter, Kjøtt og Flesk på 1970-tallet sammen med blant andre Turid Pedersen. De to startet bandet Nøkken sammen i 1979, og utgjør fortsatt kjernen i gruppa. Vassnes spiller gitar og skriver de fleste av Nøkkens tekster. Idag er han arrangør og musiker i verdensmusikkgruppa Vindrosa, som debuterte i 2011 med albumet Østenfor sol.

Sammen med Jens Harald Eilertsen startet Vassnes i 2007 MARG, det eneste norske allmennkulturelle tidsskriftet utenfor Oslo, og forlaget Margmedia.

I 2011 utgav han Sokrates og sjøpungen en debattbok hvor han særlig kritiserte manglende respekt for vitenskapelig allmendannelse og dårlig formidling av forskning i media og skolen.

I 2013 utgav han en debattbok om samtidskunst og kulturpolitikk, Det store kunstranet, hvor han kritisterte moderne kunstteori, som hevdet har satt både kunstnerne og publikum på sidelinjen.

I hans bok fra 2015, Homo digitalis, hevder han at teknologi gjennomsyrer det meste vi gjør og endrer vår måte å tenke på og at digital teknologien reduserer brukernes tankekapasitet. Videre argumenteres det for at barn visstnok blir asosiale, følelsesmessig avstumpet og dumme av skjermbruk, enten det er TV, nettbrett eller datamaskin.

I 2010 fikk han Fritt Ords honnør. I 2011 fikk han journalistprisen Gullpennen.

Kilde: Wikipedia

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars K. Nyttingnes · 3 år siden
    Vi må ut av den tragiske og meningsløse natur, miljø og økonomi ødeleggende Paris avtalen..⚠️  En elendig naturødeleggende avtale helt uten vern av flora, fauna, natur, vanlige folk og vår økonomi !! 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars K. Nyttingnes · 3 år siden
    Grådige profitører og vinningskriminelle har fritt leie til å rasere vår natur, forgifter miljøet og tømme vår pengebinge ⚠️ Det skittene korrupte skifte ⚠️ På høy tid flora, fauna, natur og miljø kommer på dagsorden og i læreplanen! Vern om naturen 🌺

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse