Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
03 februar 2022 15:30
Del på Facebook
Gasskraftverket på Aasta Hansteen plattformen. Foto: Marit Hommedal / NTB
Gasskraftverket på Aasta Hansteen plattformen. Foto: Marit Hommedal / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

 EU ser etter hvert ut til å komme på bedre tanker innen kraftpolitikken. De vil vedkjenne seg gass og kjernekraft.

Gass er tross alt mye mer utslippsfritt enn kull og kjernekraft er den mest utslippsfrie form for strømproduksjon vi har. Den banker til og med vannkraftproduksjon ned i støvlene.

Vannkraft og konkurransekraft

Nå er uansett ikke det et spørsmål om enten eller for klodens kraftproduksjon. Fordi potensiell vannkraftproduksjon er utrolig liten i forhold til behovet på kloden. Men Norge er selvforsynt med billig vannkraft om kraftpolitikken føres riktig og vi oppgraderer og effektiviserer våre vannkraftverk i tillegg til å bygge noen nye. Altså at vi fortsetter å bruke vannkraften som en felles ressurs som i alle fall gir Norge et konkurransefortrinn som vi har hatt, men nå har sølt vekk. Nok om det.

EU vil som sagt gi gass sin rettmessige plass som en mer klimavennlig energikilde og dermed faller argumentene for å skulle elektrifisere sokkelen enda hardere til stengrunn. Som om ikke det var mer enn nok grunner fra før. Ingen ved sine fulle fem vil kunne påstå at å flytte utslipp fra A til B utgjør en forskjell på det totale utslippet på kloden. Det ga ikke mening før og det gir absolutt ingen mening nå.

Havvind

Men om hensikten med stuntet havvind og kabler fra land, for å sikre jevn krafttilførsel på oljeplattformer og utenlandskabler fra vindkraftverkene er den egentlige hensikten, gir det fortsatt mening. Altså for de som lever av å produsere,selge, bygge og drifte vindkraftverk. Med norsk industri, fiskeri og alle ringvirkninger som tapere. Blant annet for trekkfugl og sjøfugl.

I tillegg ivrer jo de som selger strøm og vil ha prisene enda mer opp, for havvind. Trykket om å få bygge havvindkraftverk vil neppe avta. Derfor må nå norske politikere begynne og sette seg mer inn i realitetene og få skikk på norsk kraftpolitikk. De forguder jo EU omtrent alle som en og da burde det være lett å kunne godta at de går for gass og kjernekraft.

Elektrifisering av sokkelen

Poenget med å bruke over 50 milliarder av våre felles midler for å elektrifisere sokkelen, som heller kan fortsette og bruke gass som nå, faller bort,  nok en gang. I tillegg til at vi får enda høyere kraftpris om vi lar oss narre til dette, fordi eksport til kontinentet er den egentlige hensikten med havvindutbygging.

Vindkraft blir ikke en mer stabil kraftforsyning selv om den flyttes til havs. Men kostnader både direkte og indirekte stiger voldsomt i forhold til vindkraft på land, hvor totalregnestykket allerede er mer enn ille nok.

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 2 år siden
    Just presis. Elektrifisering av sokkelen er noe av det dummeste politikerne har vedtatt. Klimaeffekten er NULL. Jeg håper at de snart begynner å stille spørsmålstegn ved effekten av CO2 også.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse