Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Arkivfoto av tømt vannmagasin i Osvatnet, Torbudalen,Sunndal. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Arkivfoto av tømt vannmagasin i Osvatnet, Torbudalen,Sunndal. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Strømprisene varierer som kjent voldsomt fra nord til sør for «prisgrensen». Aller dyrest er strømmen nå i prisområde 2, som omfatter de sørligste delene av landet. Fra dette prisområdet går alle de syv sjøkablene som forbinder Norge med Danmark, Nederland, Tyskland og England. De to siste, til Tyskland og England, økte den direkte kapasiteten mot høyprisområdene med 116 prosent.

Flere medier, blant andre VG, har hatt en rekke oppslag om prisforskjellene mellom nord og sør i Norge, og skrevet om årsakene til dette. Sist 14.7. der VGs journalist får forskjellene forklart av kommunikasjonsrådgiver Frode Fjellstad i Fjordkraft. Han sier til VG at de høye strømprisene i område 2 «først og fremst henger sammen med lav magasinfylling».

Annonse
Annonse

Og magasinfyllingen i prisområde 2 har aldri vært lavere i uke 27 enn i år, målt mot medianen for de siste 20 år. Men forrige «lavmål» for uke 27, i 2010, ble bare slått med 1,7 prosent, ned fra 49,2 til 47,5. Vi som ikke tilhører kraftbransjen, kan selvsagt lure på hvorfor en så marginal «rekordforbedring» kan få så store prisutslag som det vi ser?

Kan det tenkes at priseksplosjonen først og fremst kommer av det kommunikasjonsrådgiveren legger til i intervjuet, - at det også er «stor usikkerhet i energimarkedene, mye på grunn av situasjonen i Ukraina»? Dette følger ikke VGs journalist opp.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For den som vil prøve å gjøre seg opp en egen mening om hva som betyr mest for priseksplosjonen i sør, fyllingsgrad eller påvirkning fra utlandet, kan noen tall fra NVEs magasinstatistikk og Statnetts prishistorie være av interesse.

I 2010, forrige rekordår for lave magasiner i uke 27 i prisområde 2, var strømprisen i snitt den uka 47,8 øre/kwh. I årets uke 27, der fyllingsgraden var 1,7 prosent lavere, var snittprisen i samme prisområde 216,3 øre, en økning på 453 prosent. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Fjellstad i Fjordkraft, noe som altså «først og fremst henger sammen med lav magasinfylling.»

Konsumprisindeksen har riktig nok steget 33 prosent i perioden. Men selv det tatt i betraktning har altså strømprisen i område 2 mer enn 4-doblet seg. Det er godt gjort å henge den prisutviklingen «først og fremst» på en marginalt endret fyllingsgrad og ikke på europapriser importert gjennom kabler vi ikke trenger. Men så er også kraftbransjens folk gode på denne typen forklaringer!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse