Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Arkivfoto av tømt vannmagasin i Osvatnet, Torbudalen,Sunndal. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Arkivfoto av tømt vannmagasin i Osvatnet, Torbudalen,Sunndal. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Strømprisene varierer som kjent voldsomt fra nord til sør for «prisgrensen». Aller dyrest er strømmen nå i prisområde 2, som omfatter de sørligste delene av landet. Fra dette prisområdet går alle de syv sjøkablene som forbinder Norge med Danmark, Nederland, Tyskland og England. De to siste, til Tyskland og England, økte den direkte kapasiteten mot høyprisområdene med 116 prosent.

Flere medier, blant andre VG, har hatt en rekke oppslag om prisforskjellene mellom nord og sør i Norge, og skrevet om årsakene til dette. Sist 14.7. der VGs journalist får forskjellene forklart av kommunikasjonsrådgiver Frode Fjellstad i Fjordkraft. Han sier til VG at de høye strømprisene i område 2 «først og fremst henger sammen med lav magasinfylling».

Annonse
Annonse

Og magasinfyllingen i prisområde 2 har aldri vært lavere i uke 27 enn i år, målt mot medianen for de siste 20 år. Men forrige «lavmål» for uke 27, i 2010, ble bare slått med 1,7 prosent, ned fra 49,2 til 47,5. Vi som ikke tilhører kraftbransjen, kan selvsagt lure på hvorfor en så marginal «rekordforbedring» kan få så store prisutslag som det vi ser?

Kan det tenkes at priseksplosjonen først og fremst kommer av det kommunikasjonsrådgiveren legger til i intervjuet, - at det også er «stor usikkerhet i energimarkedene, mye på grunn av situasjonen i Ukraina»? Dette følger ikke VGs journalist opp.

Annonse
Annonse

For den som vil prøve å gjøre seg opp en egen mening om hva som betyr mest for priseksplosjonen i sør, fyllingsgrad eller påvirkning fra utlandet, kan noen tall fra NVEs magasinstatistikk og Statnetts prishistorie være av interesse.

I 2010, forrige rekordår for lave magasiner i uke 27 i prisområde 2, var strømprisen i snitt den uka 47,8 øre/kwh. I årets uke 27, der fyllingsgraden var 1,7 prosent lavere, var snittprisen i samme prisområde 216,3 øre, en økning på 453 prosent. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Fjellstad i Fjordkraft, noe som altså «først og fremst henger sammen med lav magasinfylling.»

Konsumprisindeksen har riktig nok steget 33 prosent i perioden. Men selv det tatt i betraktning har altså strømprisen i område 2 mer enn 4-doblet seg. Det er godt gjort å henge den prisutviklingen «først og fremst» på en marginalt endret fyllingsgrad og ikke på europapriser importert gjennom kabler vi ikke trenger. Men så er også kraftbransjens folk gode på denne typen forklaringer!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse