Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
19 desember 2022 12:33
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norge har fått gjennomslag for sitt syn om den nye Naturavtalen som det ble enighet om etter to ukers forhandlinger i Canada. Avtalen går ut på at man skal stoppe og reversere naturtapet innen 2030. Målet er at minst 30 prosent av hav- og landområdene skal være under bevaring eller vern innen 2030.

Hva da med gigantsykehusene?

Nå blir det interessant å se om klima- og miljøminister Espen Barth Eide følger opp intensjonene i denne avtalen i flere aktuelle saker som nå står på dagsorden i Norge. Det gjelder blant annet utbygging av to store gigantsykehus i Oslo i stedet for å satse på å bevare og utvikle Ullevål sykehus. Dette sykehuset ligger på Nord-Europas største sykehustomt – og her kan man oppnå meget store resultater med brøkdeler av det som det vil koste å bygge ned mye natur i hovedstaden.

Annonse
Annonse

Bruk de bygg og anlegg man har

Etter mitt syn er det på tide å investere i bygg og anlegg som man allerede har – i stedet for å bygge ned sykehus og annet som ligger sentralt i byene. I en årrekke har sykehus i mange byer blitt lagt ned. Mange steder er det satset på å lage fellessykehus på dyrket mark langt fra byområdene. Se bare på hva som har skjedd i Østfold. Kaldnes sykehus er en katastrofe.

Det samme har skjedd i Romsdal og på Nordmøre og det samme synes å skje i Innlandet hvor sykehus både i Hedmark og Oppland legges ned til fordel for et gigantsykehus ved Mjøsa.

Annonse
Annonse

Verdifull natur bygges ned

Problemet er at de nye sykehusene har langt færre senger enn de sykehusene som legges ned. Transportutfordringene blir også større både for pasienter og for de som jobber på sykehusene. Mange steder må man bruke bil i stedet for å bruke kollektivtransport. Alt dette går selvsagt ut over miljøet – og vi ser at verdifull natur bygges ned.

Det er først når politikerne tar hensyn til naturlov og miljø at vi kan få en endring i verden.

Nå har vi flere konkrete prosjekter i Norge hvor ny politikk kan legges til grunn. Kanskje regjeringen skal sette den nye Naturloven først når sykehusprosjekter skal utvikles – i stedet for å trumfe gjennom prosjekter som folk flest ikke vil ha.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse