Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
19 desember 2022 12:33
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norge har fått gjennomslag for sitt syn om den nye Naturavtalen som det ble enighet om etter to ukers forhandlinger i Canada. Avtalen går ut på at man skal stoppe og reversere naturtapet innen 2030. Målet er at minst 30 prosent av hav- og landområdene skal være under bevaring eller vern innen 2030.

Hva da med gigantsykehusene?

Nå blir det interessant å se om klima- og miljøminister Espen Barth Eide følger opp intensjonene i denne avtalen i flere aktuelle saker som nå står på dagsorden i Norge. Det gjelder blant annet utbygging av to store gigantsykehus i Oslo i stedet for å satse på å bevare og utvikle Ullevål sykehus. Dette sykehuset ligger på Nord-Europas største sykehustomt – og her kan man oppnå meget store resultater med brøkdeler av det som det vil koste å bygge ned mye natur i hovedstaden.

Annonse
Annonse

Bruk de bygg og anlegg man har

Etter mitt syn er det på tide å investere i bygg og anlegg som man allerede har – i stedet for å bygge ned sykehus og annet som ligger sentralt i byene. I en årrekke har sykehus i mange byer blitt lagt ned. Mange steder er det satset på å lage fellessykehus på dyrket mark langt fra byområdene. Se bare på hva som har skjedd i Østfold. Kaldnes sykehus er en katastrofe.

Det samme har skjedd i Romsdal og på Nordmøre og det samme synes å skje i Innlandet hvor sykehus både i Hedmark og Oppland legges ned til fordel for et gigantsykehus ved Mjøsa.

Annonse
Annonse

Verdifull natur bygges ned

Problemet er at de nye sykehusene har langt færre senger enn de sykehusene som legges ned. Transportutfordringene blir også større både for pasienter og for de som jobber på sykehusene. Mange steder må man bruke bil i stedet for å bruke kollektivtransport. Alt dette går selvsagt ut over miljøet – og vi ser at verdifull natur bygges ned.

Det er først når politikerne tar hensyn til naturlov og miljø at vi kan få en endring i verden.

Nå har vi flere konkrete prosjekter i Norge hvor ny politikk kan legges til grunn. Kanskje regjeringen skal sette den nye Naturloven først når sykehusprosjekter skal utvikles – i stedet for å trumfe gjennom prosjekter som folk flest ikke vil ha.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse