Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
19 desember 2022 12:33
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norge har fått gjennomslag for sitt syn om den nye Naturavtalen som det ble enighet om etter to ukers forhandlinger i Canada. Avtalen går ut på at man skal stoppe og reversere naturtapet innen 2030. Målet er at minst 30 prosent av hav- og landområdene skal være under bevaring eller vern innen 2030.

Hva da med gigantsykehusene?

Nå blir det interessant å se om klima- og miljøminister Espen Barth Eide følger opp intensjonene i denne avtalen i flere aktuelle saker som nå står på dagsorden i Norge. Det gjelder blant annet utbygging av to store gigantsykehus i Oslo i stedet for å satse på å bevare og utvikle Ullevål sykehus. Dette sykehuset ligger på Nord-Europas største sykehustomt – og her kan man oppnå meget store resultater med brøkdeler av det som det vil koste å bygge ned mye natur i hovedstaden.

Annonse
Annonse

Bruk de bygg og anlegg man har

Etter mitt syn er det på tide å investere i bygg og anlegg som man allerede har – i stedet for å bygge ned sykehus og annet som ligger sentralt i byene. I en årrekke har sykehus i mange byer blitt lagt ned. Mange steder er det satset på å lage fellessykehus på dyrket mark langt fra byområdene. Se bare på hva som har skjedd i Østfold. Kaldnes sykehus er en katastrofe.

Det samme har skjedd i Romsdal og på Nordmøre og det samme synes å skje i Innlandet hvor sykehus både i Hedmark og Oppland legges ned til fordel for et gigantsykehus ved Mjøsa.

Annonse
Annonse

Verdifull natur bygges ned

Problemet er at de nye sykehusene har langt færre senger enn de sykehusene som legges ned. Transportutfordringene blir også større både for pasienter og for de som jobber på sykehusene. Mange steder må man bruke bil i stedet for å bruke kollektivtransport. Alt dette går selvsagt ut over miljøet – og vi ser at verdifull natur bygges ned.

Det er først når politikerne tar hensyn til naturlov og miljø at vi kan få en endring i verden.

Nå har vi flere konkrete prosjekter i Norge hvor ny politikk kan legges til grunn. Kanskje regjeringen skal sette den nye Naturloven først når sykehusprosjekter skal utvikles – i stedet for å trumfe gjennom prosjekter som folk flest ikke vil ha.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Norge bør si opp EØS-avtalen. Vi har Efta avtalen og forholde oss til. Vi må sette ned foten og ikke ...
Bjørn Ove Angvik 4 dager siden Kristiansund knyttes til Hitra og Frøya med ferje
Det er utrolig mye vassing i graut i denne saken om ferge Hitra -Aure. Hvem holder tilbake? Fylkeskommunen?  Dette kan ...
Ferger er miljøverstinger. De har et enormt energiforbruk grunnet stor vannmotstand.Elbiler som kjører fergefritt er en miljøvinner.
Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Det inkluderer også de som foretrekker Romsdalsaksen, en fergefri kryssing av ...
@Terje SundsbøOg?
@Geir Ole SætremyrSvaret ditt står til stryk.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse