Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Kronikk
09 desember 2019 20:32
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.


Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribent

Av en eller annen mystisk grunn ble det flertall i fylkestinget i Møre og Romsdal for å bygge en enorm kostbar fastlandsforbindelse til Nordøyane på Sunnmøre. Dette flertallet ble sikret blant annet av at en del nordmørspolitikere ut ifra taktiske hensyn mente at man måtte støtte det forslaget. Kanskje trodde de at dette kunne sikre flertall for prosjekter på Nordmøre på et senere tidspunkt.

En stor regning

Nå kommer regningen på bordet – og den regningen må innbyggerne i hele fylket ta. Den blir stor. Nordøyprosjektet vil være en verkebyll for fylkeskommunens økonomien i ti-år fremover. Nye kutt vil opplagt komme på mange sektorer for å betale den endelige regningen for Nordøyveg-prosjektet når den kommer. Og den regningen vil bli meget stor.

Det blir reduserte tilbud på de fleste lovpålagte oppgaver som kommunen har bl a når det gjelder videregående skoler og på andre områder.

På sikt kan dette være skjebnesvangert for næringslivet i fylket. På kort sikt betyr det dyrere ferjebilletter både for lokalbefolkningen og for næringslivet.

Dette kan for mange bli en drøy pris å betale for noen fylkespolitikeres eventyrprosjekt. At ikke politikerne tok signalene når det røde flagget kom opp fra fylkesrådmannen, er ufattelig.

En håpløs regjering

Vi vet at ferjedriften er underfinansiert på grunn av manglende overføringen fra staten. Det er påfallende når en samferdselsminister fra Møre og Romsdal og FrP avviser dette som tøv. Dette føyer seg godt inn i rekken av håpløse utspill fra denne regjeringen. Se bare på den katastrofen vi ser innen ambulanseflytjenesten i Nord-Norge. Ja, her kan vi komme med mange andre eksempler på vanstyre.

Men det hjelper lite å skylde på sentrale politikere i storting og regjering når vi har fylkespolitikere som ikke forstår hva som tjener flertallet av befolkningen i dette fylket best.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse