Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Kronikk
Per Helge Pedersen
09 desember 2019 20:32
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.


Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribent

Av en eller annen mystisk grunn ble det flertall i fylkestinget i Møre og Romsdal for å bygge en enorm kostbar fastlandsforbindelse til Nordøyane på Sunnmøre. Dette flertallet ble sikret blant annet av at en del nordmørspolitikere ut ifra taktiske hensyn mente at man måtte støtte det forslaget. Kanskje trodde de at dette kunne sikre flertall for prosjekter på Nordmøre på et senere tidspunkt.

En stor regning

Nå kommer regningen på bordet – og den regningen må innbyggerne i hele fylket ta. Den blir stor. Nordøyprosjektet vil være en verkebyll for fylkeskommunens økonomien i ti-år fremover. Nye kutt vil opplagt komme på mange sektorer for å betale den endelige regningen for Nordøyveg-prosjektet når den kommer. Og den regningen vil bli meget stor.

Det blir reduserte tilbud på de fleste lovpålagte oppgaver som kommunen har bl a når det gjelder videregående skoler og på andre områder.

På sikt kan dette være skjebnesvangert for næringslivet i fylket. På kort sikt betyr det dyrere ferjebilletter både for lokalbefolkningen og for næringslivet.

Dette kan for mange bli en drøy pris å betale for noen fylkespolitikeres eventyrprosjekt. At ikke politikerne tok signalene når det røde flagget kom opp fra fylkesrådmannen, er ufattelig.

En håpløs regjering

Vi vet at ferjedriften er underfinansiert på grunn av manglende overføringen fra staten. Det er påfallende når en samferdselsminister fra Møre og Romsdal og FrP avviser dette som tøv. Dette føyer seg godt inn i rekken av håpløse utspill fra denne regjeringen. Se bare på den katastrofen vi ser innen ambulanseflytjenesten i Nord-Norge. Ja, her kan vi komme med mange andre eksempler på vanstyre.

Men det hjelper lite å skylde på sentrale politikere i storting og regjering når vi har fylkespolitikere som ikke forstår hva som tjener flertallet av befolkningen i dette fylket best.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø Nylig Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse