Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2020 08:30
Del på Facebook
Arkivbilde.Hurtigruten Nordkapp på Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Arkivbilde.Hurtigruten Nordkapp på Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten ba om 50 millioner kroner mer i måneden for å sette fire skip i normal drift, men får avslag fra regjeringen.

– Regjeringen ser imidlertid ikke grunnlag for å øke det allerede betydelige statlige kjøpet for å gjenoppta normal drift, skriver Samferdselsdepartementet i et svar til Hurtigruten, melder E24.

Hurtigruten ba for to uker siden om 50 millioner kroner ekstra i måneden på toppen av statens innkjøp av tjenester fra selskapet. Dette er på 856 millioner kroner.

Bekymret for EØS-regler

Samferdselsdepartementet svarer at de allerede har «vist stor fleksibilitet» ved å opprettholde støtten på 856 millioner, selv om Hurtigruten bare har to mot normalt elleve skip i drift.

Departementet er bekymret for om kjøpene av tjenester fra Hurtigruten kan bryte med EØS-reglene om statsstøtte, og sier at de vurderer å renotifisere ESA-domstolen. Årsaken er at Hurtigruten leverer reduserte tjenester som følge av koronakrisen.

Forventer en løsning

– Hurtigruten ber ikke om penger. Vi ber om garantier og kriselån som blant annet tog- og flyselskapene allerede har fått. Dette skal vi betale tilbake, krone for krone – med renter, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten til NTB.

Bjørnflaten opplyser at de fortsatt er i dialog med regjeringen. Hun forventet at staten kommer på banen med en løsning.

– Dette er ikke bare en krise for Hurtigruten. Vi er en av Norges største transport- og reiselivsaktører og skaper flere tusen jobber og ringvirkninger for milliarder langs hele kysten, sier Bjørnflaten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse