Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2020 08:30
Del på Facebook
Arkivbilde.Hurtigruten Nordkapp på Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Arkivbilde.Hurtigruten Nordkapp på Kristiansund havn. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten ba om 50 millioner kroner mer i måneden for å sette fire skip i normal drift, men får avslag fra regjeringen.

– Regjeringen ser imidlertid ikke grunnlag for å øke det allerede betydelige statlige kjøpet for å gjenoppta normal drift, skriver Samferdselsdepartementet i et svar til Hurtigruten, melder E24.

Hurtigruten ba for to uker siden om 50 millioner kroner ekstra i måneden på toppen av statens innkjøp av tjenester fra selskapet. Dette er på 856 millioner kroner.

Bekymret for EØS-regler

Samferdselsdepartementet svarer at de allerede har «vist stor fleksibilitet» ved å opprettholde støtten på 856 millioner, selv om Hurtigruten bare har to mot normalt elleve skip i drift.

Departementet er bekymret for om kjøpene av tjenester fra Hurtigruten kan bryte med EØS-reglene om statsstøtte, og sier at de vurderer å renotifisere ESA-domstolen. Årsaken er at Hurtigruten leverer reduserte tjenester som følge av koronakrisen.

Forventer en løsning

– Hurtigruten ber ikke om penger. Vi ber om garantier og kriselån som blant annet tog- og flyselskapene allerede har fått. Dette skal vi betale tilbake, krone for krone – med renter, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten til NTB.

Bjørnflaten opplyser at de fortsatt er i dialog med regjeringen. Hun forventet at staten kommer på banen med en løsning.

– Dette er ikke bare en krise for Hurtigruten. Vi er en av Norges største transport- og reiselivsaktører og skaper flere tusen jobber og ringvirkninger for milliarder langs hele kysten, sier Bjørnflaten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse