Annonse
Annonse
Terje Holm
Artikkel
13 juni 2020 11:00
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Chrysler er mest kjent for sine biler, men de leverte også marinemotorer fra 1926.

I 1965 kjøpte de West Bend utenbordsmotorfabrikk for å utvide spekteret med båtmotorer. Dette var en satsing inn mot den stadig økende fritidsbåtflåten av plastbåter med utenbordsmotorer. Fra 1966 skiftet West Bend motorene navn til Chrylser og ble gradvis skiftet ut med nye konstruksjoner. Disse ble godt mottatt i markedet og styrket sin posisjon som solide motorer med gode ytelser gjennom mange seire i båtrace. Designerne gav også motorene et karismatisk design.

Chrysler utenbordsmotorer fikk en god posisjon i markedet helt frem til bilkonsernet fikk økonomiske problemer i 1983. De valgte derfor å selge utenbordsmotordivisjonen til Bayliner, som hadde blitt en stor båtprodusent i USA. Motorene skiftet da navn til Force og ble solgt i pakkeløsninger med båtene frem til Brunswick Corporation tok over Bayliner i 1986 og utrustet båtene med sitt eget motormerke, Mercury.

Fredrik Aandahl var lokal forhandler av West Bend og Chrysler på 1950-, 1960- og 1970-tallet. Han hadde utsalg i underetasjen i bygget sitt i Storgata, der hvor det i dag er en bratt bakke ned mot inngangen til Alti Storkaia. Fredrik Aandahl var gjennom mange år et anerkjent forhandler av forskjellige marinemotorer og annet maritimt utstyr.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyKrysningspunktene som SVV benytter seg av er basert på trafikktellinger og hvor tyngdepunktene for trafikken går. De viser at Møreaksen ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøAng. krysningspunkt så er det nok andre som har vært selektiv (kreativ) underveis i det riggede Møreaksen prosjektet. Oppdraget fra ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyDu har kanskje ikke fått det med deg, men det har aldri vært planen å bygge hele stekningen Ålesund - ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyDu er svært selektive i dine krysningspunkter, og det er fortsatt ikke mer enn 40% av trafikken som passerer Røbekk/Lønset. ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøKanskje oppstart, gryteklar for 10-15 år siden, fremdeles ingenting avklart på Sunnmørs siden i løpet av 30 års planlegging, felles ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøRomsdalsaksen vil bli ca en halv mil kortere enn Møreaksen, med krysningspunktene Fremstedal og Lønset. Og med Romsdalsaksen slipper man ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte