Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
Terje Holm
13 juni 2020 11:00
Del på Facebook
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Chrysler er mest kjent for sine biler, men de leverte også marinemotorer fra 1926.

I 1965 kjøpte de West Bend utenbordsmotorfabrikk for å utvide spekteret med båtmotorer. Dette var en satsing inn mot den stadig økende fritidsbåtflåten av plastbåter med utenbordsmotorer. Fra 1966 skiftet West Bend motorene navn til Chrylser og ble gradvis skiftet ut med nye konstruksjoner. Disse ble godt mottatt i markedet og styrket sin posisjon som solide motorer med gode ytelser gjennom mange seire i båtrace. Designerne gav også motorene et karismatisk design.

Chrysler utenbordsmotorer fikk en god posisjon i markedet helt frem til bilkonsernet fikk økonomiske problemer i 1983. De valgte derfor å selge utenbordsmotordivisjonen til Bayliner, som hadde blitt en stor båtprodusent i USA. Motorene skiftet da navn til Force og ble solgt i pakkeløsninger med båtene frem til Brunswick Corporation tok over Bayliner i 1986 og utrustet båtene med sitt eget motormerke, Mercury.

Fredrik Aandahl var lokal forhandler av West Bend og Chrysler på 1950-, 1960- og 1970-tallet. Han hadde utsalg i underetasjen i bygget sitt i Storgata, der hvor det i dag er en bratt bakke ned mot inngangen til Alti Storkaia. Fredrik Aandahl var gjennom mange år et anerkjent forhandler av forskjellige marinemotorer og annet maritimt utstyr.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg tolker ditt unnvikende svar som en bekreftelse på at heller ikke disse tallene stammer fra KS2-rapporten.I så fall er ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.Lykke til
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDa gjenstår følgende: Hvor stor er den totale kostnadsøkningen ifølge KS2? Hvor store var de statlige midlene og bompengene før ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFor å gjere slutt på sutringa di kan eg gi nokre tall frå grunnlaget som er brukt i KS2.Statlige midlar ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Demokratiets veivalg
På Sunnmøre tror Møreaksen-motstanderne at det vil bli mer midler til Eksportveien om Møreaksen stoppes. Det er ikke realitetene. Det ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse