Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
13 juni 2020 11:00
Del på Facebook
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Chrysler er mest kjent for sine biler, men de leverte også marinemotorer fra 1926.

I 1965 kjøpte de West Bend utenbordsmotorfabrikk for å utvide spekteret med båtmotorer. Dette var en satsing inn mot den stadig økende fritidsbåtflåten av plastbåter med utenbordsmotorer. Fra 1966 skiftet West Bend motorene navn til Chrylser og ble gradvis skiftet ut med nye konstruksjoner. Disse ble godt mottatt i markedet og styrket sin posisjon som solide motorer med gode ytelser gjennom mange seire i båtrace. Designerne gav også motorene et karismatisk design.

Chrysler utenbordsmotorer fikk en god posisjon i markedet helt frem til bilkonsernet fikk økonomiske problemer i 1983. De valgte derfor å selge utenbordsmotordivisjonen til Bayliner, som hadde blitt en stor båtprodusent i USA. Motorene skiftet da navn til Force og ble solgt i pakkeløsninger med båtene frem til Brunswick Corporation tok over Bayliner i 1986 og utrustet båtene med sitt eget motormerke, Mercury.

Fredrik Aandahl var lokal forhandler av West Bend og Chrysler på 1950-, 1960- og 1970-tallet. Han hadde utsalg i underetasjen i bygget sitt i Storgata, der hvor det i dag er en bratt bakke ned mot inngangen til Alti Storkaia. Fredrik Aandahl var gjennom mange år et anerkjent forhandler av forskjellige marinemotorer og annet maritimt utstyr.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse