Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
15 juni 2020 19:38
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Holberg Shippings MS Skalmen, med hjemmehavn på Dyrnes, Smøla, tilbyr blant annet skjærgårdscruise i Smølaskjærgården via Smøla Naturopplevelser i sommer. Foto: Holberg Shipping / Smøla Naturopplevelser

Etter å ha ervervet fartøyene MS Skalmen, RIB'en Tritillen og selskapet Smøla Naturopplevelser, satser Holberg Shipping tungt på opplevelsesturer i skjærgården på Smøla denne  sommeren. 

Forrige helg fikk jeg, sammen med noen hobbyornitologer som var på fuglekskursjon på Smøla, muligheten til å være med på et guidet skjærgårdscruise i Smølaskjærgården. Vi ble møtt på kaia av styrmann og guide Henrik Holberg, fra Smøla Naturopplevelser. Etter å ha gått ombord i den 37 fot store MS Skalmen, en skyssbåt av type Minor 37,  fikk vi anvist plasser i styrhussalongen bak forsetene. Deretter en korona- og sikkerhetsgjennomgang og  så var det klart for å legge ut fra Dyrnesvågen ut mot storhavet og Skalmen. Båten går med en marsjfart på 26 knop og det går fort unna mellom skjær og trange sund med en forholdsvis så stor båt. Båten krenger og duver behagelig mellom skjær og holmer etter kyndig navigering fra Henrik.

kart smola skjergardNår man ser et lite utsnitt av kartet over Smølaskjærgården, ser man at det er forholdsvis greit med god lokalkunnskap og godt sjømannskap. Illustrasjon: Sjøkart fra Gule sider.

Skalmen fyr

Vi går forbi Brattværet og Henrik fører oss ganske raskt ut mot Skalmen, den erverdige fyrstasjonen som er siste post mot storhavet hvor neste stopp og landkjenning er Island, og som ble avbemannet i 2002.

Det er bevilget 6 millioner kroner til vedlikehold av Skalmen fyr i revidert  statsbudsjett.  5 millioner i år og  1 million i 2021. Det råder for tiden usikkerhet om fyrstasjonens fremtid, da Kystverket tidligere har uttalt at de ønsker å rive fyrstasjonens bygninger som består av et naust, et generator-hus og selve fyrstasjonen med fyret.  Det spekuleres i om man har tenkt å bruke de budsjetterte midlene til riving av stasjonen.

Flere lokale krefter arbeider for å ta vare på det som betegnes som «katedralen» av enkelte.

Skalmen er tilgjengelig med båt og i hekketiden er det ilandstigningsforbud på grunn av hekkende sjøfugl. Strøm, drag og værforhold gjør det også utfordrende i det hele tatt å komme i land.

Oppdrettsanlegg fra Salmar og Nekton

På en rundtur ute i den ytre skjærgård får vi bivåne imponerende lakseanlegg fra oppdrettsselskapene Salmar og det lokale Nekton på Smøla. I lakseopdrettsanleggene rundt Smøla, svømmer det til enhver tid laks til en verdi av mellom 4-5 milliarder norske kroner og næringen er selvfølgelig viktig for øyriket. Henrik skryter særlig av det lokale selskapet Nekton, som er svært flinke til å handle alt som er mulig, lokalt. Her settes nabolagets leverandører i første rekke.

De gamle fiskeværene

På vår rundtur er vi innom både Ringsøya og Brattværet. Fiskeværene er ikke lenger bebodd, men blir benyttet som feriested hovedsakelig i sommermånedene.

Henrik forteller om den gangen fiskeværene yret av liv året rundt og hvor en lærer pendlet mellom eksempelvis Hallarøya og Ringsøya for å undervise barna på fiskeværene. Det kunne være en uke eller to på hvert sted for en delt lærerressurs. 

Det er fint å se de velholdte husene på både Brattvær og Ringsøya.

Eldorado av dyreliv

Smøla med sin skjærgård og grunne farvann, yrer av liv både over og under vannet og i lufta og byr på masse naturopplevelser. 

Fugle- og dyreliv innbyr til fotoaktiviteter,  fiske, dykking, kajakkturer, guidede skjærgårdscruise, skjærgårdssafari,  havrafting  og andre naturopplevelser står i kø for den som vil ha en aktiv ferie på fantastiske Smøla.

Video fra vårt skjærgårdscruise

Vi har satt sammen en liten video med noen klipp filmet, dessverre bare med improvisert mobiltelefon. Det egentlige kameraet som skulle benyttes, tok kveld ved oppstart fra Dyrnes.

Satser på norske besøkende i sommer

Holberg Shipping og Smøla Naturopplevelser satser denne sommeren på å nå norske turister i den merkelige og vanskelige situasjonen koronaepidemien har ført til for reiselivsbedriftene.

De er godt rustet til å ta med både turister, lokalbefolkning og grupper innen næringsliv på eventyr i Smølaskjærgården.  Med nye internettsider og online bookingsystem, er det bare å bestille turer utover sommeren. 

Den nye RIB'en  MS Tritillen har vært umåtelig populær og har omtrent ikke vært ledig siden den ble ervervet tidligere i år. Her kan grupper på innntil 12 være med på skjærgårdssafari.

Med skyssbåten Møreskyss er det mulig å booke lengre turer og for større grupper. I sommer kommer også denne båten til å gå turer til Grip fra Dyrnes, og her kan man bestille enkeltbilletter.

– Vi har stor tro på det vi holder på med og gleder oss til å møte sommeren med våre unike og spennende aktivitetstilbud, sier Sindre Holberg. Vi avslutter med å vise selskapets egen presentasjonsvideo og anbefaler sterkt et skjærgårdscruise i Smølaskjærgården med MS Skalmen. Vi takker båtfører og guide, Henrik Holberg, for en fantastisk tur.

Neste gang får vi prøve RIB'en MS Tritillen :-)

MS Skalmen  i aksjon i Smølaskjærgården - presentasjonsvideo

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har oversett det faktum at biltrafikken ikkje skal, eller kan blomstre.
Terje Sundsbø 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har studert linken – den forteller at flere kjørefelt/nye veier raskt blir tatt i bruk, og dokumenterer at dette ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse