Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 juli 2020 13:58
Del på Facebook
Olje- og energiminister Tina Bru (på bilde) har fått overlevert en omfattende utredning fra Carbon Limits og Thema om CCS i Europa og Norge. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Olje- og energiminister Tina Bru (på bilde) har fått overlevert en omfattende utredning fra Carbon Limits og Thema om CCS i Europa og Norge. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En utredning fra to konsulentselskaper konkluderer med at det norske fullskalaprosjektet for fangst og lagring av CO2 har betydelig demonstrasjonsverdi.

Det er konsulentselskapene Carbon Limits og Thema som står bak utredningen, som nå er overlevert til Olje- og energidepartementet.

Konsulentselskapene har sett nærmere på utsiktene for fangst og lagring av CO2, såkalt CCS, i Europa generelt og på det norske fullskalaprosjektet spesielt.

En av hovedkonklusjonene er at demonstrasjonsverdien til det norske fullskalaprosjektet er «betydelig». Det norske prosjektet går ut på å fange CO2 fra industrianlegg og lagre den permanent under havbunnen på norsk sokkel.

Konsulentselskapene mener det planlagte norske CO2-lageret, som kalles Northern Lights, kan gi en etterspurt transport- og lagringsløsning også for utenlandske fangstprosjekter. Det kan påvirke politikkutvikling og investeringer i Europa.

Carbon Limits og Thema mener samtidig at et vellykket fullskalaprosjekt vil kunne framskynde omstillingen i EU og «redusere den samlede kostnaden av karbonnøytralitet innen 2050».

Olje- og energiminister Tina Bru (H) mener rapporten er viktig og sier departementet nå vil gå grundig igjennom den.

– Den inngår i det brede og omfattende beslutningsgrunnlaget vi legger til grunn når regjeringen skal ta stilling til et norsk prosjekt for karbonfangst og -lagring nå til høsten, sier Bru.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse