Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 juli 2020 16:29
Del på Facebook
Aurland er kommunen med størst økning i kortbruk i løpet av de to første ukene i juli, sammenlignet med fjoråret. Bildet viser utsikten over Aurland og Aurlandsfjorden fra Stegastein utsiktspunkt. Arkivfoto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Aurland er kommunen med størst økning i kortbruk i løpet av de to første ukene i juli, sammenlignet med fjoråret. Bildet viser utsikten over Aurland og Aurlandsfjorden fra Stegastein utsiktspunkt. Arkivfoto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Aurland kommune er det 434 prosent høyere kredittkortbruk i juli sammenlignet med fjoråret, viser tall fra DNB om nordmenns reiseaktivitet i sommer.

Etter Aurland kommer Stranda kommune med 383 prosent økning i kredittkortbruk, etterfulgt av Stryn med 355 prosent.

Tallene er hentet ut av DNB for Dagens Næringsliv og gir en tydelig pekepinn på hvordan koronaviruset har påvirket nordmenns reisevirksomhet. Hjemkommunen til kortbrukeren er unntatt i datagrunnlaget, som gjelder for perioden 1. juli til 16. juli.

Små steder på Vestlandet og Lofoten er blant områdene der økningen i kortbruk er høyest. Av storbyene gjør Ålesund, Bergen og Stavanger det bra.

Feriebyen Kristiansand opplever derimot en nedgang på 4 prosent i nordmenns kortbruk sammenlignet med 2019. Kristiansand er dermed blant taperne på DNs liste sammen med Drammen (-29 prosent) og Bodø (-34 prosent).

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse