Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
18 september 2020 20:23
Del på Facebook
Foto: Geir Olsen / NTB
Foto: Geir Olsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår en egen forskriftsbestemmelse om at passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister ikke kan drive næringsvirksomhet i norske havner.

I slutten av august ble Hurtigrutens skip "Fridtjof Nansen" brukt til å innkvartere passasjerer om bord, mens det lå til kai i norsk havn. Skipet var registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS), og departements syn er at slik virksomhet er i strid med NIS-loven. NIS-loven skal sørge for at vi kan ha et internasjonalt konkurransedyktig skipsregister, samtidig som vi skjermer norsk innenriksfart fra konkurranse.

– Jeg er fornøyd med at Hurtigruten har tatt signalene på alvor og byttet til et skip registrert i norsk ordinært skipsregister (NOR). Jeg har vært krystallklar på at det har vært i strid med regelverket for NIS-skip å drive hotellvirksomhet i norske havner. Forslaget vi nå sender ut på høring skal bidra til at det ikke lenger skal være noen tvil om dette, sier næringsminister Iselin Nybø.

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår at det skal tas inn en egen bestemmelse i forskriften om at passasjerskip registrert i NIS ikke kan drive næringsvirksomhet i eller i tilknytning til norsk havn. Forslaget sendes ut på høring i dag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse