Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 september 2020 16:13
Del på Facebook
SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS-ledelsen kan gå i gang med å hente inn milliardene som skal redde selskapet fra konkurs etter at selskapets aksjonærer ga redningsplanen grønt lys.

Totalt skal over 14 milliarder kroner redde selskapet de to neste årene. Konsekvensen blir et tydelig statlig eierskap. Både Sverige og Danmark går inn med milliardlån og en storstilt kapitalinnsprøyting ved at de kjøper aksjer for milliarder av kroner.

– Jeg vil være helt ærlig, dette var avgjørende for oss. Jeg har forsøkt å være transparent med det gjennom hele krisen, vi kommer ikke gjennom dette uten hjelp til å gjenopprette vår likviditet og soliditet, sier SAS' toppsjef Rickard Gustafson til Dagens Nyheter.

Skeptiske kreditorer

SAS har i likhet med andre flyselskaper blødd økonomisk under koronapandemien. I en periode lå i prinsippet nesten hele virksomheten nede.

I juni la selskapets ledelse fram et forslag til redningsplan som siden er revidert flere ganger etter at det første utkastet ble forkastet av kreditorene.

Tirsdag ble planen godkjent av selskapets aksjonærer på en ekstraordinær generalforsamling, og SAS kan nå gå i gang med å hente inn pengene som rekapitaliseringsplanen skal sikre.

I oktober er det ventet at selskapet vil legge en mengde nye aksjer ut for salg. For de nåværende aksjonærene betyr det at aksjene deres blir utvannet.

Flytende i halvannet år

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen hos Sydbank mener at SAS nå er reddet og kan holde seg flytende i halvannet år framover. Han er ikke overrasket over at aksjonærene stemte ja, ettersom alternativet ville vært konkurs.

– Det er et viktig, men ikke uventet skritt. Det er ingen tvil om at denne redningsplanen er alfa og omega for overlevelsen i SAS fordi man i øyeblikket står med så store tap på grunn av manglende passasjerer, sier Pedersen.

Hvordan det vil gå med SAS på sikt, er avhengig av når og i hvor stor grad passasjerene kommer tilbake.

– Hvis det triste antallet passasjerer vedvarer, risikerer man å måtte hente inn penger igjen om 1-1,5 år, mener Pedersen.

SAS har allerede kuttet rundt 5.000 fulltidsstillinger av totalt 11.000.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Vidar Hölm 17 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 17 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 4 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse