Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 september 2020 16:13
Del på Facebook
SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS-ledelsen kan gå i gang med å hente inn milliardene som skal redde selskapet fra konkurs etter at selskapets aksjonærer ga redningsplanen grønt lys.

Totalt skal over 14 milliarder kroner redde selskapet de to neste årene. Konsekvensen blir et tydelig statlig eierskap. Både Sverige og Danmark går inn med milliardlån og en storstilt kapitalinnsprøyting ved at de kjøper aksjer for milliarder av kroner.

– Jeg vil være helt ærlig, dette var avgjørende for oss. Jeg har forsøkt å være transparent med det gjennom hele krisen, vi kommer ikke gjennom dette uten hjelp til å gjenopprette vår likviditet og soliditet, sier SAS' toppsjef Rickard Gustafson til Dagens Nyheter.

Skeptiske kreditorer

SAS har i likhet med andre flyselskaper blødd økonomisk under koronapandemien. I en periode lå i prinsippet nesten hele virksomheten nede.

I juni la selskapets ledelse fram et forslag til redningsplan som siden er revidert flere ganger etter at det første utkastet ble forkastet av kreditorene.

Tirsdag ble planen godkjent av selskapets aksjonærer på en ekstraordinær generalforsamling, og SAS kan nå gå i gang med å hente inn pengene som rekapitaliseringsplanen skal sikre.

I oktober er det ventet at selskapet vil legge en mengde nye aksjer ut for salg. For de nåværende aksjonærene betyr det at aksjene deres blir utvannet.

Flytende i halvannet år

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen hos Sydbank mener at SAS nå er reddet og kan holde seg flytende i halvannet år framover. Han er ikke overrasket over at aksjonærene stemte ja, ettersom alternativet ville vært konkurs.

– Det er et viktig, men ikke uventet skritt. Det er ingen tvil om at denne redningsplanen er alfa og omega for overlevelsen i SAS fordi man i øyeblikket står med så store tap på grunn av manglende passasjerer, sier Pedersen.

Hvordan det vil gå med SAS på sikt, er avhengig av når og i hvor stor grad passasjerene kommer tilbake.

– Hvis det triste antallet passasjerer vedvarer, risikerer man å måtte hente inn penger igjen om 1-1,5 år, mener Pedersen.

SAS har allerede kuttet rundt 5.000 fulltidsstillinger av totalt 11.000.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse