Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 oktober 2020 08:30
Del på Facebook
Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim (H) varsler styrket satsing på arbeidsmarkedstiltak i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim (H) varsler styrket satsing på arbeidsmarkedstiltak i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil neste år bruke 825 millioner kroner ekstra på arbeidsmarkedstiltak. I tillegg kommer 500 millioner mer til Navs koronahåndtering.

– For å inkludere flere i arbeidslivet må Nav ha kapasitet til raskt å følge opp personer som står utenfor, sier arbeids- og sosialminister Henrik Asheim (H) til NTB.

– I tillegg trenger vi treffsikre og individuelt tilpassede arbeidsmarkedstiltak og økt innsats for å gi flere nødvendig kompetanse som næringslivet etterspør, legger han til.

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 legges fram onsdag. Regjeringen skal forhandle med Fremskrittspartiet senere i høst for å få flertall for budsjettet.

7 prosent uten jobb

Målet med den midlertidige ekstrapotten til Nav er at etaten skal kunne gi folk den hjelpen de trenger, når de trenger den og uten for lange saksbehandlingstider.

Samtidig foreslår altså regjeringen å bruke 825 millioner mer på tiltak som skal hjelpe personer utenfor arbeidslivet ut i jobb. Dette gir om lag 7.000 tiltaksplasser.

Økt satsing på slike tiltak kan bidra til at flere kommer seg raskere i jobb og motvirke at ledigheten biter seg fast på et høyt nivå, håper Asheim.

Antallet uten jobb har skutt i været siden Norge ble rammet av koronavirus i mars. De siste tallene fra Nav viser at drøyt 7 prosent av arbeidsstyrken nå er ledige.

– Det vi er redd for, er at de som allerede sto lengst unna arbeidslivet, skyves enda lenger unna, sier Asheim.

Omfattende pakke

Totalpakken på vel 800 millioner omfatter en rekke ulike grep, ifølge Arbeids- og sosialdepartementet:

* I tiltak rettet spesielt mot unge inngår opplæring, digitale oppfølging, tilbud om sommerjobb og arbeidstrening i kombinasjon med mentor og inkluderingstilskudd.

* Bevilgningen til individuell jobbstøtte (IPS) foreslås økt med 50 millioner for å få flere med psykiske lidelser eller rusproblemer inn i jobb.

* Bevilgningen til Varig tilrettelagt arbeid (VTA) foreslås økt med 39 millioner. Dette er et arbeidstilbud til uføretrygdede som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging. Bevilgningen vil gi om lag 300 nye plasser.

Historisk høy uføreandel

Regjeringen har i en årrekke – og lenge før koronapandemien – satset tungt på inkludering og kamp for å få flere i jobb.

Men i august viste tall fra Nav at andelen uføretrygdede i Norge nå er på 10,5 prosent – en historisk høy andel. Også blant de yngste øker uføreandelen.

Asheim vil likevel ikke være med på at regjeringen har mislyktes med sin inkluderingsdugnad.

– Men hva sier tallet 10,5 prosent deg?

– Det viser at vi må bli flinkere til å inkludere flere i arbeidslivet vårt. Det må være flere muligheter til å få utdanningen på plass. Samtidig som vi stiller krav til aktivitet hos for eksempel unge sosialhjelpsmottakere, må vi stille opp med tiltak slik at de får veiledning gjennom ulike tilbud ut fra hva de har behov for.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse