Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2020 06:24
Del på Facebook
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegians nest største aksjonær, BOC Aviation, avviser totalt at det er aktuelt å bidra med mer penger når flyselskapet nå er på jakt etter mer kapital.

Norwegian taper ifølge Dagens Næringsliv opp mot 500 millioner kroner i måneden, og er nå på jakt etter mer kapital for å hindre at kassa går tom i løpet av få måneder.

– Vi forsøker å finne en løsning slik at vi ikke bare kommer oss gjennom 2021, men også inn mot sommeren 2022, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til avisen.

Leasingsselskapet BPC Aviation, som under forrige restrukturering i Norwegian gikk inn som aksjonær, avviser totalt at de vil bidra økonomisk denne gangen.

– Vi har aldri bidratt med friske penger til Norwegian, og det vil vi heller aldri gjøre, sier Timothy Ross, som leder investoravdelingen i leasingselskapet BOC Aviation, som er Norwegians nest største aksjonær.

Norwegian har ifølge DN tre valg for å unngå en konkurs, og det er en ny redningspakke fra staten, at leasingselskapene går inn med midler eller at såkalte hedgefond kjøper opp selskapet på billigsalg for å tjene på å selge det videre når flytrafikken tar av igjen.

Flyanalytiker Mark Manduca i den internasjonale investeringsbanken Citi i London er ikke i tvil om at Norwegian blir reddet.

– Flyselskaper er helt sentrale i infrastrukturen i et land. Det skaper så mye turisme og reising som er nøkkelen til økonomisk vekst. Selv om dere har SAS, vil ikke staten la Norwegian gå konkurs. Det er for viktig for landet og distriktene, sier Manduca.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse