Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2020 06:24
Del på Facebook
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegians nest største aksjonær, BOC Aviation, avviser totalt at det er aktuelt å bidra med mer penger når flyselskapet nå er på jakt etter mer kapital.

Norwegian taper ifølge Dagens Næringsliv opp mot 500 millioner kroner i måneden, og er nå på jakt etter mer kapital for å hindre at kassa går tom i løpet av få måneder.

– Vi forsøker å finne en løsning slik at vi ikke bare kommer oss gjennom 2021, men også inn mot sommeren 2022, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til avisen.

Leasingsselskapet BPC Aviation, som under forrige restrukturering i Norwegian gikk inn som aksjonær, avviser totalt at de vil bidra økonomisk denne gangen.

– Vi har aldri bidratt med friske penger til Norwegian, og det vil vi heller aldri gjøre, sier Timothy Ross, som leder investoravdelingen i leasingselskapet BOC Aviation, som er Norwegians nest største aksjonær.

Norwegian har ifølge DN tre valg for å unngå en konkurs, og det er en ny redningspakke fra staten, at leasingselskapene går inn med midler eller at såkalte hedgefond kjøper opp selskapet på billigsalg for å tjene på å selge det videre når flytrafikken tar av igjen.

Flyanalytiker Mark Manduca i den internasjonale investeringsbanken Citi i London er ikke i tvil om at Norwegian blir reddet.

– Flyselskaper er helt sentrale i infrastrukturen i et land. Det skaper så mye turisme og reising som er nøkkelen til økonomisk vekst. Selv om dere har SAS, vil ikke staten la Norwegian gå konkurs. Det er for viktig for landet og distriktene, sier Manduca.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse