Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2020 06:24
Del på Facebook
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegians nest største aksjonær, BOC Aviation, avviser totalt at det er aktuelt å bidra med mer penger når flyselskapet nå er på jakt etter mer kapital.

Norwegian taper ifølge Dagens Næringsliv opp mot 500 millioner kroner i måneden, og er nå på jakt etter mer kapital for å hindre at kassa går tom i løpet av få måneder.

– Vi forsøker å finne en løsning slik at vi ikke bare kommer oss gjennom 2021, men også inn mot sommeren 2022, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til avisen.

Leasingsselskapet BPC Aviation, som under forrige restrukturering i Norwegian gikk inn som aksjonær, avviser totalt at de vil bidra økonomisk denne gangen.

– Vi har aldri bidratt med friske penger til Norwegian, og det vil vi heller aldri gjøre, sier Timothy Ross, som leder investoravdelingen i leasingselskapet BOC Aviation, som er Norwegians nest største aksjonær.

Norwegian har ifølge DN tre valg for å unngå en konkurs, og det er en ny redningspakke fra staten, at leasingselskapene går inn med midler eller at såkalte hedgefond kjøper opp selskapet på billigsalg for å tjene på å selge det videre når flytrafikken tar av igjen.

Flyanalytiker Mark Manduca i den internasjonale investeringsbanken Citi i London er ikke i tvil om at Norwegian blir reddet.

– Flyselskaper er helt sentrale i infrastrukturen i et land. Det skaper så mye turisme og reising som er nøkkelen til økonomisk vekst. Selv om dere har SAS, vil ikke staten la Norwegian gå konkurs. Det er for viktig for landet og distriktene, sier Manduca.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt ...
Ansgar Dypbukt 3 dager siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 11 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse