Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 desember 2020 09:51
Del på Facebook
SAS er blitt hardt rammet av koronapandemien. Her står SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
SAS er blitt hardt rammet av koronapandemien. Her står SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet SAS' helårsresultat er kraftig påvirket av koronapandemien. På ett år tapte SAS 10,6 milliarder kroner før skatt.

Torsdag morgen publiserte flyselskapet resultatene for fjerde kvartal i sitt avvikende regnskapsår. Tallene gjelder fra november i fjor til og med oktober i år.

Flyselskapets resultat før skatt endte på minus 10,2 milliarder svenske kroner, noe som tilsvarer om lag 10,6 milliarder norske kroner. Året før hadde SAS et overskudd på 794 millioner kroner.

– Siden begynnelsen av 2020 har koronaviruset forandret forutsetningene for hele flybransjen gjennom restriksjonene som har blitt innført over hele verden og den generelle uroen for å reise som mange opplever. Naturligvis påvirker dette også SAS, og resultatet for kvartalet og regnskapsåret har blitt kraftig påvirket av den pågående pandemien, uttaler konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.

Inntektsfall på 77 prosent

Flyselskapets inntekter falt med 55 prosent, fra 46,1 milliarder svenske kroner i fjor til 20,5 milliarder kroner i år. I fjerde kvartal falt inntektene med 77 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

– SAS har akkurat lagt fram tall som er sterkt preget av pandemien og reiserestriksjoner. Inntektene våre er mer enn 77 prosent ned. Til tross for at vi klarer å halvere kostnadene, går vi med underskudd, sier konserndirektør for SAS i Norge, Kjetil Håbjørg, til NRK.

Håbjørg har imidlertid tro på at selskapet vil klare å hente seg inn igjen.

– Vi har gjennomført en finansiell restrukturering og hentet 12 milliarder i markedet. Det er midler vi skal bruke for å stå i et tøft 2020 og 2021, sier han til kanalen.

Trolig tilbake i 2022

SAS-sjef Gustavson tror flybransjens innhenting kommer til å foregå til 2022. Å nå nivåene før covid-19 vil ikke skje før ytterligere noen år etter det.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir er enig i det.

– Jeg tror at flytilbudet innenlands i Norge og andre land i Skandinavia kan være tilbake i 2022, men til og fra Europa kan ta lengre tid. For langdistanse ser det meget mørkt ut, her kan det gå helt til 2024–25 for å komme tilbake på 2019-nivå, sier Elnæs til Flysmart24.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Vidar Hölm 21 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 21 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 4 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse