Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 desember 2020 09:51
Del på Facebook
SAS er blitt hardt rammet av koronapandemien. Her står SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
SAS er blitt hardt rammet av koronapandemien. Her står SAS-fly på bakken på Gardermoen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet SAS' helårsresultat er kraftig påvirket av koronapandemien. På ett år tapte SAS 10,6 milliarder kroner før skatt.

Torsdag morgen publiserte flyselskapet resultatene for fjerde kvartal i sitt avvikende regnskapsår. Tallene gjelder fra november i fjor til og med oktober i år.

Flyselskapets resultat før skatt endte på minus 10,2 milliarder svenske kroner, noe som tilsvarer om lag 10,6 milliarder norske kroner. Året før hadde SAS et overskudd på 794 millioner kroner.

– Siden begynnelsen av 2020 har koronaviruset forandret forutsetningene for hele flybransjen gjennom restriksjonene som har blitt innført over hele verden og den generelle uroen for å reise som mange opplever. Naturligvis påvirker dette også SAS, og resultatet for kvartalet og regnskapsåret har blitt kraftig påvirket av den pågående pandemien, uttaler konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.

Inntektsfall på 77 prosent

Flyselskapets inntekter falt med 55 prosent, fra 46,1 milliarder svenske kroner i fjor til 20,5 milliarder kroner i år. I fjerde kvartal falt inntektene med 77 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

– SAS har akkurat lagt fram tall som er sterkt preget av pandemien og reiserestriksjoner. Inntektene våre er mer enn 77 prosent ned. Til tross for at vi klarer å halvere kostnadene, går vi med underskudd, sier konserndirektør for SAS i Norge, Kjetil Håbjørg, til NRK.

Håbjørg har imidlertid tro på at selskapet vil klare å hente seg inn igjen.

– Vi har gjennomført en finansiell restrukturering og hentet 12 milliarder i markedet. Det er midler vi skal bruke for å stå i et tøft 2020 og 2021, sier han til kanalen.

Trolig tilbake i 2022

SAS-sjef Gustavson tror flybransjens innhenting kommer til å foregå til 2022. Å nå nivåene før covid-19 vil ikke skje før ytterligere noen år etter det.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir er enig i det.

– Jeg tror at flytilbudet innenlands i Norge og andre land i Skandinavia kan være tilbake i 2022, men til og fra Europa kan ta lengre tid. For langdistanse ser det meget mørkt ut, her kan det gå helt til 2024–25 for å komme tilbake på 2019-nivå, sier Elnæs til Flysmart24.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 12 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 12 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse