Etter 70 år skal Ikea slutte å lage kataloger med møbler, innredningsideer og andre produkter. – Rasjonelt, men følelsesladd, sier direktøren Konrad Grüss.
Katalogen ble distribuert for første gang i 1951, og ble etter hvert et fast innslag i mange hjem i Sverige, Norge og en rekke andre land. Ifølge en pressemelding fra Inter Ikea Systems, som driver franchising av møbelkjeden, ble katalogen på sitt høydepunkt distribuert i 200 millioner eksemplarer i 69 ulike versjoner, på 32 ulike språk.
I pressemeldingen skriver selskapet om minkende bruk av katalogen, og en omstilling til mer netthandel.
– Kundenes behov og bruk av mediene har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk.
Samtidig innrømmer selskapet at det er vemodig å ta farvel med katalogen.
– For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede, sier administrerende direktør Konrad Grüss i Inter Ikea Systems.
(©NTB)