Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
21 desember 2020 08:25
Del på Facebook
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser NAF en nasjonal strategi for elbillading. (Foto: NAF)
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser NAF en nasjonal strategi for elbillading. (Foto: NAF)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå selges det mer enn ti ganger så mange elbiler som dieselbiler hver måned. NAF frykter for ladekapasiteten langs veiene.

Elbilsalget har økt hvert år de siste årene og høsten 2020 har det satt nye rekorder. I november ble det solgt 7035 nye elbiler og bare 678 nye dieselbiler. Det er tredje måned på rad hvor elbilen selger mer enn ti ganger så mange som dieselbilen.

- Vi kommer til å ha dieselbiler på norske veier i mange år framover, men tilsiget av nye biler er i ferd med å tørke inn. Det vi ser nå er starten på dieselbilens død i Norge. På nybilmarkedet er det biler på strøm som gjelder for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

November ble også tredje måned på rad hvor elbilen tok mer enn 60 prosent av nybilmarkedet.

– Dette er oppsiktsvekkende tall. Det er også tredje måned på rad hvor antall nye dieselbiler er under 800. Dette har vi aldri sett før, sier Sødal.

Det ble også solgt 2983 nye ladbare hybrider i november, som betyr at fem av seks nye biler som ble solgt har stikkontakt. Utfordringen fremover blir å skaffe lading til alle bilene.

- Vi frykter for ladekapasiteten langs norske veier. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser vi en nasjonal strategi for elbillading, sier Nils Sødal.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser NAF en nasjonal strategi for elbillading. (Foto: NAF)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse