Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
21 desember 2020 08:25
Del på Facebook
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser NAF en nasjonal strategi for elbillading. (Foto: NAF)
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser NAF en nasjonal strategi for elbillading. (Foto: NAF)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå selges det mer enn ti ganger så mange elbiler som dieselbiler hver måned. NAF frykter for ladekapasiteten langs veiene.

Elbilsalget har økt hvert år de siste årene og høsten 2020 har det satt nye rekorder. I november ble det solgt 7035 nye elbiler og bare 678 nye dieselbiler. Det er tredje måned på rad hvor elbilen selger mer enn ti ganger så mange som dieselbilen.

- Vi kommer til å ha dieselbiler på norske veier i mange år framover, men tilsiget av nye biler er i ferd med å tørke inn. Det vi ser nå er starten på dieselbilens død i Norge. På nybilmarkedet er det biler på strøm som gjelder for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

November ble også tredje måned på rad hvor elbilen tok mer enn 60 prosent av nybilmarkedet.

– Dette er oppsiktsvekkende tall. Det er også tredje måned på rad hvor antall nye dieselbiler er under 800. Dette har vi aldri sett før, sier Sødal.

Det ble også solgt 2983 nye ladbare hybrider i november, som betyr at fem av seks nye biler som ble solgt har stikkontakt. Utfordringen fremover blir å skaffe lading til alle bilene.

- Vi frykter for ladekapasiteten langs norske veier. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser vi en nasjonal strategi for elbillading, sier Nils Sødal.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at veksten i elbiler er høyere enn veksten i antall ladere langs veiene. Derfor etterlyser NAF en nasjonal strategi for elbillading. (Foto: NAF)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse