Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 januar 2021 12:31
Del på Facebook
Norges Geotekniske Institutt advarte i 2003 mot at menneskeliv kunne gå tapt i skred uten sikringstiltak før utbyggingen i Nystulia i Gjerdrum. Foto: Jaran Wasrud/ NVE / NTB
Norges Geotekniske Institutt advarte i 2003 mot at menneskeliv kunne gå tapt i skred uten sikringstiltak før utbyggingen i Nystulia i Gjerdrum. Foto: Jaran Wasrud/ NVE / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Før utbyggingen i Nystulia i Gjerdrum, advarte NGI mot at liv kunne gå tapt i skred dersom området ble utbygd uten tiltak for å kunne begrense risikoen.

«Større skred, over 10 mål antas å kunne medføre at 10–50 mennesker mister livet. Materielle skader kan komme opp i 20–100 millioner kr», heter det i rapporten fra 2003 om det konkrete skredområdet, ifølge VG.

Rapporten er skrevet av Norges Geotekniske Institutt (NGI) før området i Nystulia i Gjerdrum, som 30. desember ble rammet av et stort kvikkleireskred, ble bygd ut.

Både utbygger og Gjerdrum kommune skal ha hatt kunnskap om at området var rødmerket med høy faregrad for skred.

Anbefalte skredsikringstiltak

I 2005 fulgte instituttet opp med konkrete anbefalinger til tiltak som skulle redusere risikoen.

I en pressemelding 1. januar i år skriver NGI at sikringstiltakene etter det de vet, ble utført.

Disse er av tre typer:

* Avlastning / avgravning av høyere terreng for å redusere belastning

* Oppfylling av lavereliggende terreng og ravinedal for å virke som en motfylling eller motvekt for et eventuelt skred

* Erosjonssikring av Fjellstadbekken / Tistilbekken

– Forutsatt at sikringstiltakene ble gjennomført, ble stabiliteten i området forbedret. De faresonekartene som er blitt laget i etterkant av utbyggingen viser at risikoen for at det skulle gå skred i dette området ble betegnet som lav, sa administrerende direktør Lars Andresen i NGI.

NGI vil ikke svare

VG har bedt NGI om å avklare om rådene ble fulgt, men instituttet ønsker ikke å svare.

«Vi ønsker ikke å bidra til å spekulere på årsaken til skredet, vi har fokus på akuttfasen», skriver NGIs kommunikasjonssjef Øydis Ulrikke Castberg i en epost til VG.

I en pressemelding tirsdag formiddag sier NGI at de nå jobber med å få oversikt over dokumentasjonen rundt skredområdet.

– Vi har stor forståelse for at mediene går inn i byggesaker i Gjerdum og også ser på vår rolle, sier Lars Andresen.

NGI skriver at de nå går gjennom det fysiske saksarkivet, korrespondanse med utbygger og kommune, og annen dokumentasjon.

– Det er et omfattende arbeid. Byggesaken går tilbake til 2003. Siden da har det vært en utvikling av regelverk og praksis knyttet til prosjektering, utførelse og kontroll, står det.

Astrup må svare

SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken sendte tirsdag et skriftlig spørsmål der han ber om at kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) svarer på om sikringstiltakene ble utført slik NGI anbefalte.

Astrup må svare på spørsmålet innen seks virkedager.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse