Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2021 09:13
Del på Facebook
Nå er det nesten 350.000 elbiler i Norge. Det tilsvarer 106 biler per hurtiglader. Foto: Berit Keilen / NTB
Nå er det nesten 350.000 elbiler i Norge. Det tilsvarer 106 biler per hurtiglader. Foto: Berit Keilen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bensinstasjonene nøler med å satse på hurtigladere, fordi det krever store ulønnsomme investeringer.

Risikoen er for høy og inntjeningen for lav, oppgir de fleste bensinstasjoner som hovedgrunn til at de ikke investerer i hurtigladere, skriver Aftenposten.

Det viser en undersøkelse blant Virkes medlemsbedrifter. Åtte av ti av de spurte forhandlerne forventer en økning i etterspørselen etter ladetjenester de nærmeste månedene. Men åtte av ti sier likevel at de tror det er lite eller helt usannsynlig at de vil etablere ladetjenester.

Åse Bomann-Larsen, eiendomssjef i drivstoffkjeden Circle K, sier hun kjenner seg igjen i tallene.

– Regelen er at den som er først og utløser slike investeringer, må ta regningen. Dersom det er en ladestasjon som gjør at nettselskapet for eksempel må trekke en kabel for å få fram strøm, er det den som må betale investeringene. Det kan derfor gjøre det ulønnsomt for en bensinstasjon å investere i hurtigladere, sier hun.

I 2020 ble det bygget 922 hurtigladere i Norge, som er en økning på 29 prosent sammenlignet med året før, viser tall fra Norsk Elbilforening.

Ved utgangen av fjoråret var det rundt 347.000 elektriske person- og varebiler registrert i Norge, noe som betyr rundt 106 elbiler per hurtiglader. Dette er en fremgang fra 2019. Da var det 270.000 registrerte elbiler og 114 elbiler per hurtiglader.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 16 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse