Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 februar 2021 09:37
Del på Facebook
To av ti svarer at de drikker mindre nå enn før pandemien rammet. Særlig unge oppgir at alkoholkonsumet har gått ned. Foto: Gorm Kallestad / NTB
To av ti svarer at de drikker mindre nå enn før pandemien rammet. Særlig unge oppgir at alkoholkonsumet har gått ned. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To av ti nordmenn drikker mindre alkohol enn tidligere etter at landet ble rammet av koronapandemien. Færre enn en av ti drikker mer.

I gjennomsnitt for hele pandemien svarer 8 prosent at de har et høyere alkoholkonsum. 21 prosent oppgir lavere konsum enn før pandemien, ifølge Norsk koronamonitor fra Opinion.

– Hver måned siden sommerferien i fjor oppgir stadig flere lavere alkoholkonsum. Den nasjonale skjenkestoppen, som opprinnelig ble innført i august, er nok en vesentlig årsak, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

75.000 nordmenn er spurt gjennom hele perioden om alkoholinntaket er høyere, lavere eller uendret den siste uken sammenlignet med en normal uke før pandemien.

Ubetydelig endring

De fleste som svarer at de drikker enten mer eller mindre, oppgir at endringene er ubetydelige.

Det er likevel flere som oppgir et høyere alkoholkonsum som sier at endringene er betydelige (32 prosent) sammenlignet med dem som har et lavere konsum (16 prosent).

Det er unge som i størst grad opplever endringer. 46 prosent av unge under 30 år sier at de drikker mindre nå enn før, mens 10 prosent sier at de drikker mer.

Økt salg på polet

Vinmonopolet hadde en vekst i fjor på 40 prosent sammenlignet med året før.

Ettersom grensene er stengt, skjer alkoholomsetningen og konsumet i all hovedsak i Norge, påpeker Clausen. Det gir unormalt høye salgstall uten at konsumet øker.

I tillegg har en redusert utelivsbransje ført til økt salg for Vinmonopolet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse