Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2021 14:43
Del på Facebook
Nicolai Tangen la fram oljefondets rapport om ansvarlig forvaltning torsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB
Nicolai Tangen la fram oljefondets rapport om ansvarlig forvaltning torsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oljefondets investeringer innenfor miljømandatet fikk over tre ganger så høy avkastning som fondet som helhet i fjor.

– Denne delen av fondets investeringer hadde en helt fantastisk avkastning i fjor, sa direktør for eierskap og etterlevelse Carine Smith Ihenacho i Norges Bank Investment Management (NBIM) på et presseseminar torsdag formiddag.

Miljøinvesteringene til Statens pensjonsfond utland – best kjent som oljefondet – fikk en avkastning på 34,3 prosent i fjor, mens fondet som helhet økte med 10,9 prosent.

Det framkom da NBIM la fram sin rapport om ansvarlig forvaltning.

1 prosent av fondet

Ved utgangen av 2020 hadde oljefondet 98,9 milliarder kroner investert i aksjer i 90 selskaper gjennom egne miljørettede investeringsmandater fastsatt av Finansdepartementet.

Hele Statens pensjonsfond utland var verdt snaut 11.000 milliarder kroner fordelt på nesten 9.000 selskaper. Miljøinvesteringene utgjorde dermed under 1 prosent av fondets totale verdi og omfang.

Siden oppstarten i 2010 har den årlige avkastningen på aksjeinvesteringene vært 9,5 prosent.

Doblet rammen

NBIM investerer i tre hovedtyper av miljøvirksomhet – lavutslippsenergi og alternative drivstoffer, ren energi og energieffektivisering og naturressursforvaltning. Selskapene må ha minst 20 prosent av sin virksomhet i disse segmentene for å kunne inngå i fondets såkalte miljøinvesteringsunivers.

NBIM fikk i 2019 utvidet rammen for miljørelaterte investeringer fra 60 til 120 milliarder. Stortinget ga samtidig sin tilslutning til at fondet kunne gå inn i unotert infrastruktur for fornybar energi.

Olje-kritikk

Framtiden i våre hender (FIVH) poengterer at fondet fortsatt er tungt inne i petroleumsvirksomhet – blant annet verdens største oljeselskaper. Oljefondet har mer penger i oljeselskaper, som gjennom sin virksomhet og prosjekter tilsynelatende planlegger at vi ikke skal nå klimamålene, enn i oljeselskaper som planlegger for det motsatte, ifølge FIVH.

– Fondet bør vurdere hvilke selskaper som har troverdige planer for å omstille seg i tråd med Parisavtalen, og styre investeringer mot disse, sier leder Anja Bakken Riise.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse