Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2021 12:57
Del på Facebook
I begynnelsen av desember i fjor var det nesten tomt på parkeringsplassen til Nordby shoppingcenter i Strömstad som ligger like ved grensen til Norge. Foto: Adam Ihse / TT / NTB
I begynnelsen av desember i fjor var det nesten tomt på parkeringsplassen til Nordby shoppingcenter i Strömstad som ligger like ved grensen til Norge. Foto: Adam Ihse / TT / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Reiserestriksjonene under pandemien førte til en kraftig nedgang i grensehandelen i fjor. I alt handlet nordmenn for 2 milliarder kroner i Sverige.

2 milliarder kroner tilsvarer en nedgang på 87,7 prosent fra rekordåret 2019 da vi handlet for 16 milliarder kroner i Sverige, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Beløpet er mindre enn vi har brukt på grensehandling hvert eneste enkeltkvartal de siste ti årene, sier rådgiver Guro Henriksen i SSB.

Hovedårsaken til nedgangen i grensehandelen er reiserestriksjonene som følge av koronapandemien.

– Selv om det ble lettet noe på reiserestriksjonene i kortere perioder i løpet av sommeren, ble grensehandel som aktivitet mer eller mindre borte for nordmenn flest i 2020. At vi ikke har hatt mulighet for å handle over grensene ser vi tydelig i detaljhandelen, hvor det ble satt flere rekorder gjennom fjoråret, sier Henriksen.

Ifølge Dagligvarerapporten til analyseselskapet NielsenIQ, som kom i forrige uke, ble det handlet for 30,5 milliarder kroner mer i norske dagligvarebutikker i fjor. Noe av økningen kommer også som følge av at mange serveringssteder har holdt stengt, at færre reiste utenlands og at flere måltider ble spist hjemme som følge av hjemmekontor.

Også antallet dagsturer til Sverige falt kraftig. I fjor ble det gjennomført 1,5 millioner dagsturer fra Norge til Sverige, mot 9,6 millioner turer i 2019.

SSB understreker at det er usikkerhet rundt tallene for fjerde kvartal i fjor fordi undersøkelsen er basert på telefonintervjuer, og at svært få av respondentene oppga å ha dratt på dagstur til utlandet i 2020.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse