Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2021 19:08
Del på Facebook
Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (Frp) sier salget av skipsmotorselskapet Bergen Engines til russisk eierskap kan tvinge fram et mistillitsforslag i Stortinget. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (Frp) sier salget av skipsmotorselskapet Bergen Engines til russisk eierskap kan tvinge fram et mistillitsforslag i Stortinget. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av skipsmotorselskapet Bergen Engines til russiske eiere kan føre til mistillitsforslag, varsler Frps Christian Tybring-Gjedde.

– Situasjonen vi nå står overfor, er svært alvorlig og kan i ytterste konsekvens svekke vår beredskap og skade relasjonene til våre allierte, skriver Tybring-Gjedde til Bergens Tidende.

– Jeg ser ikke bort ifra at alvorlighetsgraden og tyngden av denne saken vil kunne tvinge fram et mistillitsforslag, uttaler han videre.

Tybring-Gjedde er andre nestleder i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget.

Sjøforsvaret er storkunde

Tidligere har E24 skrevet at spionskipet Marjata, et av E-tjenestens viktigste verktøy for å overvåke russisk aktivitet i nordområdene, blir vedlikeholdt av Bergen Engines.

Selskapet blir solgt til det russiskkontrollerte selskapet TMH International, som har betalt 1,6 milliarder kroner for motorfabrikken på Hordvikneset.

Blant de største kundene til Bergen Engines er det norske Sjøforsvaret. I den siste trusselvurderingen fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og E-tjenesten, blir nettopp utenlandske oppkjøp av strategisk infrastruktur utpekt som en trussel.

Tybring-Gjedde sier det er en «sikkerhetspolitisk katastrofe» at regjeringen ikke har gjort noen risikovurdering før salget. Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) har sagt at en risikovurdering er igangsatt, og at salget ikke er gjennomført.

– Underlig

Anniken Huitfeldt, som er leder i utenriks- og forsvarskomiteen, mener det viktigste for Norges sikkerhet nå er at det blir ryddet opp i saken.

– Arbeiderpartiet har derfor stilt en rekke kritiske spørsmål til statsråden. Nå avventer vi svar, sier hun.

– Jeg syns det er underlig at Frp allerede nå truer med mistillit, men det sier vel mest om økte spenninger mellom regjeringen og støttepartiet Frp.

Senterpartiet vil vente med å ta stilling til et mistillitsforslag til det eventuelt fremmes i Stortinget.

– Men vi har ikke behov for å verne noen statsråder fra Høyre. Vi mener dette er en alvorlig glipp, sier stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl (Sp) til NTB.

Hun kaller saken en komplett skandale.

– Regjeringen er nødt til å gripe inn. Her har det vært fullstendig svikt i alle ledd.

Forsvarsministeren: Sikkerheten er ivaretatt

– Sikkerheten rundt E-tjenestens fartøy er selvsagt ivaretatt, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen til NTB.

Han vil ikke gi flere detaljer ettersom E-tjenestens kapasiteter er graderte. Bakke-Jensen viser videre til at salget skal lukkes innen utgangen av året.

– Det er med andre ord ikke slik at TMH har overtatt nå og holder på med vedlikeholdsoppdrag for Forsvaret. Vi vil bruke nødvendig tid til å gjøre en grundig vurdering av sikkerhetsmessige forhold, sier han.

Senterpartiets Mehl har minnet om at statsminister Erna Solberg (H) så sent som i forrige uke forsikret Stortinget om at regjeringen med hjemmel i sikkerhetsloven kan stanse utenlandske oppkjøp i viktige strategiske interesser i Norge

Men dieselmotorer i seg selv faller ikke inn under sikkerhetsloven, sier Bakke-Jensen.

– De er heller ikke definert som strategisk forsvarsteknologi som må beskyttes. Det vil være bruken av teknologi og hvordan denne er integrert i verdier og funksjoner som kan medføre en vurdering opp mot sikkerhetsloven, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse