Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 mars 2021 12:26
Del på Facebook
Å holde god avstand til bilen foran er det beste rådet for å unngå steinsprutskader på frontruten. Slike skader har mer enn doblet seg på snaut 25 år. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Å holde god avstand til bilen foran er det beste rådet for å unngå steinsprutskader på frontruten. Slike skader har mer enn doblet seg på snaut 25 år. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere biler på veiene, mer strøing, mer bruk av piggfrie dekk og tynnere frontruter, er noen av årsakene til at skader på bilenes frontruter har økt kraftig.

Antall steinsprut og glasskader på norske biler har mer enn doblet seg på snaut 25 år, viser skadestatistikken.

I 1997 ble det meldt inn litt over 117.000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringsbransje i fjor erstattet 261.000 skader til en samlet kostnad på drøyt 1,6 milliarder kroner. Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Og nå nærmer det seg en ny høysesong for slike skader: Påsketrafikken.

– Påsketrafikken er definitivt en av steinspruttoppene. Da er det mange ute på veiene samtidig, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Frontrutene er blitt rundt 10 prosent tynnere de siste årene, og at en gammel klassiker – skvettlappen – er borte, virker også inn på skadestatistikken.

– For noen tiår siden hadde alle biler skvettlapper som fanget opp mye av grusen som ble slynget bakover. Moderne biler har ikke lenger disse skvettlappene, og det bidrar til mer steinsprut på veiene, sier Clementz.

Det beste rådet for å minimere risikoen for steinsprutskader, er rett og slett å holde god avstand til bilen foran.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse