Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 mars 2021 17:23
Del på Facebook
Høyspentledning på den såkalte Vinstralinja i Lillomarka i Nittedal i januar i år. Strømnettet i Norge må oppgraderes, og kostnaden kan ende hos forbrukeren. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB
Høyspentledning på den såkalte Vinstralinja i Lillomarka i Nittedal i januar i år. Strømnettet i Norge må oppgraderes, og kostnaden kan ende hos forbrukeren. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kraftlinjene over hele Norge er gamle, og nå må mange byttes ut. Regningen antas å bli på over 100 milliarder kroner, og den kan havne hos strømkundene.

Den nødvendige utskiftningen er det nettselskapene som er ansvarlige for, og den er beregnet til å koste 135 milliarder kroner i løpet av de neste ti årene, ifølge NVE, melder NRK.

Elverkssjef Håvard Pedersen i Nordkyn kraftlag i Lebesby kommune i Finnmark sier det kan bli dyrt for lokale kraftlag.

– Vi er et lite selskap som eventuelt skal reise anslagsvis 350 millioner kroner. Det har vi neppe rygg nok til å bære selv, sier han.

Men NVE mener det er urimelig å sende hele regningen til forbrukerne.

– Kraftnettet må tilpasses for å tåle hardere belastninger. Det vil koste penger. De som vil være nettselskap, må ha evne og vilje til å ta disse kostnadene, sier Ove Flataker, direktør for reguleringsmyndigheten for energi i NVE.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse