Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
15 april 2021 13:41
Del på Facebook
Einar Kristensen og Kristoffer Dahle, begge arkeologer i Møre og Romsdal fylkeskommune, har startet nye undersøkelser på Edøy, med fylkeskommunen sin nyinnkjøpte georadar. (foto: Møre og Romsdal fylkeskommune).
Einar Kristensen og Kristoffer Dahle, begge arkeologer i Møre og Romsdal fylkeskommune, har startet nye undersøkelser på Edøy, med fylkeskommunen sin nyinnkjøpte georadar. (foto: Møre og Romsdal fylkeskommune).
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2019 fant arkeologene et langskip. Nå håper de at ny teknologi muliggjøre å finne gjentatte spor fra vikingtiden på Edøy, Smøla. Denne uken starter de nye søk på øya. Det melder Møre og Romsdal Fylkeskommune i en pressemelding.

Fra i dag, onsdag 15.april 2021,  skal Møre og Romsdal fylkeskommune og Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) gjennomføre nye georadarundersøkingar på Edøya, nær området hvor det i 2019 ble funnet en skipsgrav.

– Vi er nokså sikre på at det er mer å finne på Edøy. Nå skal vi se nærmere på et område mellom skipsgravene og kirkegården på Edøy, et spennende område som ikke ble dekket av undersøkelsene i 2019, sier Arve Eiken Nytun, arkeolog og delprosjektleder.

Arbeidet skjer som en del av programsatsingen «En bit av historien». Programmet er etablert av fylkeskommunen, i nært samarbeid med Smøla kommune, NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning) og flere andre partnere.

Fylkeskommunen tester nyinnkjøpt georadar

I vinter har Møre og Romsdal fylkeskommune gått til innkjøp av egen georadar, og prosjektet på Edøya blir dermed den første undersøkelsen med dette utstyret.

– Målet er at vi i større grad kan ta i bruk georadar også i det ordinære arbeidet vårt, sier Dahle. - Det erstatter nok ikke vanlig graving, men er et godt supplement, og i noen områder kan det også gi en bedre oversikt over hva som finnes i bakken enn med gravemaskin.

Håper å finne hallbygninger og handelsplasser

Arbeidet på Smøla har også blitt tatt inn i det større forskningsprosjektet “Jernalderens maktsentre på radaren” i regi av NIKU. Her ønsker de å utvide søkene omkring de påviste skipsgravene, både på Edøya, Gjellested, Tune og flere andre steder.

– Vi ønsker å se nærmere på områdene omkring disse forhistoriske maktsentrene for å prøve å finne ut hvordan de så ut.  Kanskje kan vi også finne rester av gårder, hallbygninger, religiøse bygninger, handelsplasser, naust og annet i forbindelse med de kjente gravene,  sier Manuel Gabler, forsker ved NIKU.

Kongsgard på Smøla?

Dette er også sentrale problemstillinger i «En Bit av Historien». De siste årene har arkeologene i fylkeskommunen gjort et grundig arbeid for å få mer kunnskap om områdene på Innsmøla.

– Det kan se ut til at Edøya har fungert som kongsgard i tiden etter rikssamlingen, strategisk plassert ved inngangen til Trondheimsleia. Skipsgravene tyder jo på at området også tidligere var etablert som et viktig høvdingsete, sier Dahle.

Historien Edøy skal formidles lokalt og digitalt

– Et av hovedmålene er at vi skal kunne få nok kunnskap om området til å rekonstruere dette miljøet digitalt, slik at det kan brukes i digital formidling. De digitale modellene vil kunne tas i bruk av både museer og lokalt reiseliv, og kunne videreutvikles som digitale spill, sier Dahle.

En pilot kan bli ferdig i løpet av året. En av dem som ser frem til dette, og som har våre en viktig pådriver, er Laila Skaret, kulturrådgiver i Smøla kommune og driftsleder ved Gurisentret.

– Gjennom de funnene som er gjort på Edøya vil en ny side i historieboken om nasjonen Norge å ta form. Gurisentret vil være en viktig aktør i formidlinga av denne historien. Uhyre spennende, sier Skaret og legger til at hun gleder seg på vegne av Smøla og regionen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse