Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 mai 2021 10:46
Del på Facebook
Det ble eksportert 770 tonn snøkrabbe i april. Det er en økning i volum på 515 prosent. Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB
Det ble eksportert 770 tonn snøkrabbe i april. Det er en økning i volum på 515 prosent. Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge eksporterte sjømat for 8,6 milliarder kroner i april. Det er en økning på 338 millioner kroner, eller 4 prosent, sammenlignet med april i fjor.

– Til tross for at sjømatmarkedene fortsatt er sterkt preget av koronapandemien og en styrket norsk krone, er verdien av sjømateksporten i april den nest høyeste april-måneden noensinne, sier administrerende direktør Renate Larsen i Norges sjømatråd.

Hun forklarer at dette blant annet skyldes at det eksporteres rekordhøye volumer til økte priser av blant annet laks og snøkrabbe.

86.000 tonn laks

Lakseeksporten var i april på 86.000 tonn laks til en verdi av 5,8 milliarder kroner. Verdien av lakseeksporten var den nest høyeste for april måned noensinne, kun slått av april 2019 – da den var på 6,2 milliarder kroner.

Når det gjelder snøkrabbe, ble det eksportert 770 tonn til en verdi av 123 millioner kroner i april, en økning i volum på 515 prosent. Her økte verdien med 105 millioner kroner, eller 585 prosent, sammenlignet med april i fjor.

Polen, Frankrike og USA var de største markedene for norsk laks i april, mens USA, Danmark og Nederland var de største markedene for norske snøkrabbe.

– Ettertraktet

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen er godt fornøyd med tallene.

– Det betyr at vi har en næring som er tilpasningsdyktig og med flinke folk i alle ledd. Dette er en forutsetning for videre forutsigbarhet for mange viktige arbeidsplasser og gir verdiskaping over hele landet vårt, sier han i en kommentar til NTB.

– Til tross for koronapandemien har sjømateksporten klart seg svært godt og den norske sjømaten er ettertraktet i utemarkedene, sier Ingebrigtsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse