Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
09 mai 2021 13:47
Del på Facebook
FRAM har hatt FRAM Flexx siden våren 2015. I dag er FRAM Flexx etablert i 12 kommuner. Nå skal flere få tilbudet. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
FRAM har hatt FRAM Flexx siden våren 2015. I dag er FRAM Flexx etablert i 12 kommuner. Nå skal flere få tilbudet. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bestillingstransport skal brukes for å gi et godt tilbud i distriktene, øke det tradisjonelle busstilbudet hvor det er høyt potensial for kundevekst og gjøre de gjennomgående stamlinjene og pendlerlinjene mer attraktive, skriver fylkeskommunen.

Dette er føringene samferdselutvalget har gitt for utviklingen av bestillingstransport i Møre og Romsdal i årene fremover.

Bestillingstransport er et kollektivtilbud som bare kjører når noen har bestilt. FRAM har hatt FRAM Flexx siden våren 2015. I dag er FRAM Flexx etablert i 12 kommuner.

Store endringer

Kollektivtransporten står midt i tre store endringer som, endret kundeadferd, nye teknologiske muligheter og hardere økonomiske prioriteringer.

FRAM må videreutvikle og endre forretningsmodellane sine for å bli mer konkurransedyktige i forhold til bilen, står det videre.

Ni mål

Utvikling av bestillingstransport er et av hovedområdene til FRAM i årene fremover. Samferdselutvalget har vedtatt å satse på bestillingstransport i hele fylket for å øke bruken. Nå har de gitt FRAM ni mål for å utvikle bestillingstransporten videre:

  1. Bestillingstransporttilbodet skal benyttes på en slik måte at individuelle reisebehov blir oppfylt for flere.
  2. Bestillingstransporttilbodet skal benyttes for å flytte tradisjonell bussproduksjon til betenker med høyt potensial for kundevekst.
  3. Bestillingstransport benyttes til å øke attraktiviteten til gjennomgående stamlinjer og innpendlingslinjer.
  4. Bestillingstransporten skal gjøre det enklere for eldre og uføre å øke sin livskvalitet ved at de enklere kan bevege seg utenfor hjemmet og også bo hjemme lengre.
  5. Bestillingstransport skal bidra til bedre utnyttelse av materiell og mannskap i nye bussanbud, dersom analyser i anbudarbeidet viser at det er lønnsomt.
  6. Gjennom samarbeid med kommunene, skal bestillingstransporten gjøre tilgjengelig et forbedret mobilitetstilbud.
  7. Bestillingstransporten skal gjøre det mer attraktivt for nye kunder å benytte seg av kollektivtilbudet
  8. Bestillingstransporten skal gjøre det enklere for videregående skoleelever å velge skole/nærskule og bo hjemme.
  9. Bestillingstransporten skal etableres stegvis for ulike grupper/områder, hvor innpendlingsliner, skole-elever/ungdom og eldre/uføre blir prioritert først, i 2021/2022.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse