Bestillingstransport skal brukes for å gi et godt tilbud i distriktene, øke det tradisjonelle busstilbudet hvor det er høyt potensial for kundevekst og gjøre de gjennomgående stamlinjene og pendlerlinjene mer attraktive, skriver fylkeskommunen.
Dette er føringene samferdselutvalget har gitt for utviklingen av bestillingstransport i Møre og Romsdal i årene fremover.
Bestillingstransport er et kollektivtilbud som bare kjører når noen har bestilt. FRAM har hatt FRAM Flexx siden våren 2015. I dag er FRAM Flexx etablert i 12 kommuner.
Store endringer
Kollektivtransporten står midt i tre store endringer som, endret kundeadferd, nye teknologiske muligheter og hardere økonomiske prioriteringer.
FRAM må videreutvikle og endre forretningsmodellane sine for å bli mer konkurransedyktige i forhold til bilen, står det videre.
Ni mål
Utvikling av bestillingstransport er et av hovedområdene til FRAM i årene fremover. Samferdselutvalget har vedtatt å satse på bestillingstransport i hele fylket for å øke bruken. Nå har de gitt FRAM ni mål for å utvikle bestillingstransporten videre:
- Bestillingstransporttilbodet skal benyttes på en slik måte at individuelle reisebehov blir oppfylt for flere.
- Bestillingstransporttilbodet skal benyttes for å flytte tradisjonell bussproduksjon til betenker med høyt potensial for kundevekst.
- Bestillingstransport benyttes til å øke attraktiviteten til gjennomgående stamlinjer og innpendlingslinjer.
- Bestillingstransporten skal gjøre det enklere for eldre og uføre å øke sin livskvalitet ved at de enklere kan bevege seg utenfor hjemmet og også bo hjemme lengre.
- Bestillingstransport skal bidra til bedre utnyttelse av materiell og mannskap i nye bussanbud, dersom analyser i anbudarbeidet viser at det er lønnsomt.
- Gjennom samarbeid med kommunene, skal bestillingstransporten gjøre tilgjengelig et forbedret mobilitetstilbud.
- Bestillingstransporten skal gjøre det mer attraktivt for nye kunder å benytte seg av kollektivtilbudet
- Bestillingstransporten skal gjøre det enklere for videregående skoleelever å velge skole/nærskule og bo hjemme.
- Bestillingstransporten skal etableres stegvis for ulike grupper/områder, hvor innpendlingsliner, skole-elever/ungdom og eldre/uføre blir prioritert først, i 2021/2022.