Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 juli 2021 09:29
Del på Facebook
Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) vil femdoble produksjonen av norsk laks og ørret innen 2050. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) vil femdoble produksjonen av norsk laks og ørret innen 2050. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen 2050 vil regjeringen at Norge skal produsere til sammen 5 millioner tonn laks og ørret. Det er en femdobling av dagens volum.

– Vi vil legge til rette for enda mer bærekraftig produsert mat fra havet og samtidig skape flere lønnsomme, private arbeidsplasser i distrikts- og Kyst-Norge, sier fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) i en pressemelding.

Produksjonsmålet om en femdobling av laks og ørret innen 2050 kommer fram i strategien «Et hav av muligheter», som tar sikte på oppstart i høst.

Havbruksstrategien varsler blant annet en gjennomgang av tillatelsene i havnæringen og tilgang til fôringredienser. Per dags dato produseres det rundt 1,3 millioner tonn laks per år i Norge, noe som krever 1,6 millioner tonn fiskefôr.

Det er også fôret som står for det meste av klimautslippene med lakseproduksjon, hvorav 90 prosent av ingrediensene er importert.

Bærekraftig vekst

Den nye planen legger til rette for at dette skal bli mer bærekraftig, blant annet ved å bruke ulike alger som lever på CO2, og soldatfluelarver som kan leve av matavfall i fiskeindustrien.

Strategien tar sikte på å stake ut kursen for havbruksnæringen de neste 10–15 årene. Hovedbudskapet er bærekraftig vekst. Bedre fiskehelse- og -velferd er også avgjørende for å nå målet.

Ingen krav om lukkede merder

Det er ingen krav om lukkede merder i den nye strategien.

I provinsen British Columbia i Canada ble det besluttet at lakseoppdrett i åpne merder skal fases ut innen 2025, og norske miljøvernforkjempere har foreslått noe lignende. Det er ikke aktuell politikk for fiskeriministeren.

– Oppdrett i åpne merder fungerer veldig godt langt store deler av kysten, så kan vi trekke ned produksjonen i de områdene der det er utfordringer. Kysten vår har rikelig av rent og kaldt vann med god gjennomstrømming, sier Ingebrigtsen til Dagens Næringsliv.

– Tannløst dokument

Fremskrittspartiets havbrukspolitiske talsmann Sivert Bjørnstad synes dokumentet er for dårlig.

– Dessverre må vi konstatere at dette er et svakt og tannløst dokument.

Han mener Havbruksstrategien mangler substans, og vil føre til at næringen må vente ytterligere 2–3 år før de får nok forutsigbarhet til nye satsinger.

– Skal vi klare å realisere den ønskede veksten i næringen, må myndighetene legge til rette for teknologiutvikling og stimulere til investeringer både i kystnært og offshore havbruk, mener Bjørnstad.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse