Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2021 08:30
Del på Facebook
Kunnskapsminister Guri Melby (V) avviser at arbeidet med det nye testregimet for elevkartlegging i skolene skjer uten fagmiljøenes involvering. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Kunnskapsminister Guri Melby (V) avviser at arbeidet med det nye testregimet for elevkartlegging i skolene skjer uten fagmiljøenes involvering. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nye testsystemet for elevkartlegging i skolene blir klart ett år senere enn det Utdanningsdirektoratet foreslår, ifølge kunnskapsminister Guri Melby (V).

Mens direktoratet la opp til at det nye testregimet skal være klart til bruk i skoleåret 2024/2025, ønsker regjeringen å bruke mer tid på utviklingen av og innretningen til de nye prøvene. Det betyr at det nye testsystemet først er klart i 2026, ifølge kunnskapsminister Guri Melby (V).

– Vi forlenger den fasen vi er inne i nå, med blant annet utvikling av nye prøver og dialog med partene og fagmiljøene, med cirka et år i forhold til det Udir foreslo. Beslutningene om prøvenes innretning kommer til våren, sier Melby til NTB.

Nytt prøveregime

De nasjonale prøvene skal erstattes med et helt nytt prøveregime for elever fra andre til tiende klasse. Melby understreker at ingen beslutninger er tatt, heller ikke om andreklassingene skal omfattes av de nye prøvene. Melby legger onsdag morgen fram strategien for det videre arbeidet med prøvene.

Ifølge tidsplanen i strategien skal høsten 2021 settes av til utredning, mens beslutninger om prøvenes innretning skal skje våren 2022.

Avviser kritikk

Stortingspolitikere fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet gikk denne uken ut i Dagsavisen og kritiserte Melby for manglende åpenhet rundt prosessen.

Melby avviser kritikken om at hun legger opp til en lukket prosess, der aktører i skole- og utdanningssektoren ikke i tilstrekkelig grad kommer til orde, som «tøys» og benekter at det er satt bråbrems for prosjektet, og at arbeidet er satt på vent.

– Grunnen til at vi ønsker å bruke lengre tid, er nettopp for å sikre skikkelig involvering. Vi vil gjerne engasjere hele sektoren og fagfolkene for at de skal komme med sine innspill. Vi har ikke tenkt å sitte i et lukket rom med dette arbeidet, sier hun.

I 2020 fikk skolen nye læreplaner og nytt innhold, og verktøyene som skal brukes til å utvikle kvaliteten i skolen, skal derfor fornyes og tilpasses til det nye innholdet. Dette gjelder blant annet nasjonale prøver og elevundersøkelsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse