Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 juli 2021 07:27
Del på Facebook
OL i Tokyo gjør grep for å redusere utslipp. Foto: AP Photo/Koji Sasahara
OL i Tokyo gjør grep for å redusere utslipp. Foto: AP Photo/Koji Sasahara
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

OL-arrangørene har avlagt et løfte om å prioritere bærekraft under årets mesterskap. Lekene vil likevel slippe ut mer CO2 enn Montenegro bruker på et helt år.

Tokyo-OL ønsker å være en foregangsfigur for bærekraft og har innført en rekke tiltak for å redusere klimaavtrykkene til arrangementet.

Det er likevel ikke til å stikke under stol at OL i Tokyo, som alle andre store arrangementer, vil etterlate seg et uunngåelig og alvorlig klima-avtrykk.

Årets mesterskap vil slippe ut 2,73 millioner tonn karbondioksid (CO2) ifølge de siste estimatene. Det er mer CO2 enn enkelte land sender ut i atmosfæren på et helt år. Hovedsynderen er bygging og renovering av arenaer samt annen relevant infrastruktur, og står for hele 1,5 millioner tonn.

– Estimatet tar ikke høyde for at OL vil gå uten tilskuere, noe som vil redusere utslippene med 340.000 tonn» sier arrangøren ifølge AFP.

Klimainitiativene under årets OL inkluderer blant annet elektrisitet fra fornybare kilder, fokus på resirkulering, avfallshåndtering og innredning av OL-landsbyen med resirkulerbare materialer.

Fokus på bærekraft

Arrangørene har satt seg et hårete mål om at all elektrisitet brukt under OL skal komme fra fornybare energikilder.

– 30-35 prosent av elektrisiteten skal komme direkte fra grønne kilder. De resterende prosentene skal komme via å konvertere ikke-fornybar elektrisitet til fornybar, gjennom kjøp av grønne sertifikater, sier en talsmann for lekene.

Sertifikatene er en bekreftelse på at fornybar energi lik den brukt under OL, vil bli sprøytet inn i landets totale kraftnett, eller at den samme energien er blitt spart gjennom å gjøre boliger i Tokyo-området mer energieffektive.

Resirkulering

Lekene har også et sterkt og økt fokus på sirkulær økonomi og bærekraft. Hele 99 prosent av goder som brukes under OL skal være gjenbruk eller resirkulert. De vil også leie produkter der det er mulig og selge videre det som er kjøpt nytt

Særlig trekker arrangøren fram innredningen i OL-landsbyen og IT-utstyret som benyttes under arrangementet.

Et punkt som vil bli vesentlig lettere å gjennomføre nå som OL vil gå uten tilskuere, er avfallshåndteringen under og etter mesterskapet. Målet er fortsatt å resirkulere 65 prosent av alt avfall generert under lekene.

Klimakvoter

Tokyo 2020 sier at de planlegger å kjøpe klimakvoter for å utligne en del av utslippet. Pengene skal finansiere lokale prosjekter som tar sikte på å redusere klimagassutslipp tilsvarende 4,38 millioner tonn CO2.

Men noen av prosjektene har møtt stor motstand blant lokale klimaaktivister, som hevder at bedriftene kjøper en kortsiktig løsning, i stedet for å endre til en mer bærekraftig operasjon på sikt. I tillegg har noen av klimakvoteprosjektene feilet i deres mål om å utligne utslippene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse