Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 juli 2021 09:25
Del på Facebook
En svakere krone betyr også at import blir dyrere. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
En svakere krone betyr også at import blir dyrere. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den norske kronen er på den svakeste siden desember etter det kraftige fallet på aksjebørsene mandag.

– Det er flere faktorer som spiller inn på samme tid, forklarer rente- og valutastrateg Nils Kristian Knudsen i Handelsbanken til Dagens Næringsliv.

– Det er nærliggende å trekke fram ganske kraftige fall på aksjebørsen, sier han, men legger til at det også var et veldig stort fall i oljeprisen på mandag. Sammen med usikkerhet om utviklingen framover er dette en dårlig kombinasjon for den norske kronen.

Knudsen forteller at kronen er blitt svakere over mange år. For norsk eksportrettet industri er det godt nytt. Han legger til at det er viktig å se det i sammenheng: Hvis de underliggende markedene blir svakere, vil jo en svakere kronekurs bidra til å dempe den effekten.

En svakere krone betyr også at import blir dyrere.

Tirsdag steg både oljeprisen og hovedindeksen fra start på Oslo Børs.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse