Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
26 august 2021 13:25
Del på Facebook
Fra asfaltering på Smøla i 2017. Foto: Nina Kjeøy / Statens vegvesen
Fra asfaltering på Smøla i 2017. Foto: Nina Kjeøy / Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunedirektøren ønsker å utbedre to fylkesveier i Aure og Smøla, melder fylkeskommunedirektøren i et skriv torsdag.

Han frykter konsekvensene av at det blir lagt asfalt før nødvendig forberedende arbeid blir utført. En omdisponering av midler fra rammen for fylkesveier for å få gjennomføre vedlikeholdsarbeidet, mener fylkeskommunedirektøren er både mer berekaftig og økonomisk lønnsomt.

Veiene som skal prioriteres er:

  • Fylkesvei 680 mellom Torset og Ulfset, Aure kommune: Kritiske flaskehalser må djupdrenerast og utvides i bredda før den planla reasfalteringa i høst. Pris på arbeidet: 3,8 millioner kroner. Strekningen Torset–Ulfset er på 7,9 kilometer.
  • Fylkesvei 6200 Hopen–Sør Gulltjønna og fylkesvei 533 Sætran-pilsbekken, Smøla kommune: Djupstabilisering før eventuell asfaltering. Pris på arbeidet: 1,4 millioner kroner.

Saken skal behandles i samferdselsutvalget onsdag 1. september.

Fylkeskommunedirektøren gjør i saksfremlegget oppmerksom på at det i økonomiplanene for 2021 er kuttet 15 prosent av midlene til vedlikehold av fylkesveiene. Han frykter konsekvensen blir at forberedende arbeid før asfaltering kan bli helt eller delvis utelatt.

– 60–80 prosent av verdien i driftskontraktene går med til nødvendige driftsoppgaver. Resterende verdenen, 20–40 prosent, går til ulike vedlikeholdstiltak. Et kutt på 15 prosent av kontraktverdien på driftskontraktene betyr at særlige potten til vedlikeholdstiltak innen veidriften blir mindre, skriver fylkeskommunedirektøren.

I tilfellet Smøla gjør han oppmerksom på at det for tiden er en stor maskinpark som jobber med dypstabilisering og asfaltering på strekningen Sætran–Pilsbekken. Hvis ekstramidler ikke blir tildelt, kan det bli svært kostbart og lite realistisk å flytte maskinparken tilbake til Smøla for å asfaltere den korte strekningen Hopen–Sør Gulltjønna.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse