Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
26 august 2021 13:25
Del på Facebook
Fra asfaltering på Smøla i 2017. Foto: Nina Kjeøy / Statens vegvesen
Fra asfaltering på Smøla i 2017. Foto: Nina Kjeøy / Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunedirektøren ønsker å utbedre to fylkesveier i Aure og Smøla, melder fylkeskommunedirektøren i et skriv torsdag.

Han frykter konsekvensene av at det blir lagt asfalt før nødvendig forberedende arbeid blir utført. En omdisponering av midler fra rammen for fylkesveier for å få gjennomføre vedlikeholdsarbeidet, mener fylkeskommunedirektøren er både mer berekaftig og økonomisk lønnsomt.

Veiene som skal prioriteres er:

  • Fylkesvei 680 mellom Torset og Ulfset, Aure kommune: Kritiske flaskehalser må djupdrenerast og utvides i bredda før den planla reasfalteringa i høst. Pris på arbeidet: 3,8 millioner kroner. Strekningen Torset–Ulfset er på 7,9 kilometer.
  • Fylkesvei 6200 Hopen–Sør Gulltjønna og fylkesvei 533 Sætran-pilsbekken, Smøla kommune: Djupstabilisering før eventuell asfaltering. Pris på arbeidet: 1,4 millioner kroner.

Saken skal behandles i samferdselsutvalget onsdag 1. september.

Fylkeskommunedirektøren gjør i saksfremlegget oppmerksom på at det i økonomiplanene for 2021 er kuttet 15 prosent av midlene til vedlikehold av fylkesveiene. Han frykter konsekvensen blir at forberedende arbeid før asfaltering kan bli helt eller delvis utelatt.

– 60–80 prosent av verdien i driftskontraktene går med til nødvendige driftsoppgaver. Resterende verdenen, 20–40 prosent, går til ulike vedlikeholdstiltak. Et kutt på 15 prosent av kontraktverdien på driftskontraktene betyr at særlige potten til vedlikeholdstiltak innen veidriften blir mindre, skriver fylkeskommunedirektøren.

I tilfellet Smøla gjør han oppmerksom på at det for tiden er en stor maskinpark som jobber med dypstabilisering og asfaltering på strekningen Sætran–Pilsbekken. Hvis ekstramidler ikke blir tildelt, kan det bli svært kostbart og lite realistisk å flytte maskinparken tilbake til Smøla for å asfaltere den korte strekningen Hopen–Sør Gulltjønna.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse