Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2021 08:45
Del på Facebook
I tre timer i natt vil det flyte britisk strøm til Norge. Årsaken er at strømprisen i Storbritannia vil falle helt ned i minus natt til torsdag. I natt faller strømprisen i Storbritannia helt ned i minus.Foto: Paul Kleiven / NTB
I tre timer i natt vil det flyte britisk strøm til Norge. Årsaken er at strømprisen i Storbritannia vil falle helt ned i minus natt til torsdag. I natt faller strømprisen i Storbritannia helt ned i minus.Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge vil for første gang importere strøm fra Storbritannia natt til torsdag 21. oktober. I noen timer vil nemlig den britiske strømprisen være negativ.

– Nå blåser det skikkelig i Storbritannia. Siden de bruker lite strøm om natten stuper prisene deres. Da kan vi importere strøm fra dem for første gang, sier kommunikasjonssjef Henrik Glette i Statnett til E24.

Etter at strømkabelen North Sea Link ble satt i prøvedrift 1. oktober, har strømmen stort sett gått én vei, og det er fra Norge til Storbritannia.

I natt faller derimot strømprisen i Storbritannia helt ned i minus. Dette betyr i prinsippet at britene får betalt for å bruke strøm i perioden strømprisen er negativ. Da begynner strømmen også å flomme til Norge i stedet. I tre timer natt til søndag vil det derfor flyte britisk strøm til Norge.

Analytiker John Brottemsmo i Kinect Energy er ikke overrasket over at Norge for første gang kan importere litt britisk strøm.

– Nei. Vi har ventet det, og vi har også observert at flyten mellom Tyskland og Norge snur i perioder med mye vind. Det er rimelig at det samme er tilfelle for Storbritannia, sier Brottemsmo.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse