Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 november 2021 14:22
Del på Facebook
Mandag skal SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski legge fram partiets alternative statsbudsjett. SV går blant annet inn for å øke CO2-avgiften med 50 prosent mer enn regjeringen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Mandag skal SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski legge fram partiets alternative statsbudsjett. SV går blant annet inn for å øke CO2-avgiften med 50 prosent mer enn regjeringen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen 2030 bør CO2-avgiften være på 3.000 kroner, mener SV. Det er 50 prosent mer enn det regjeringen har foreslått.

– Avgifter er det mest treffsikre middelet for å få ned klimagassutslippene, slår SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski fast overfor NTB.

Tiltaket ligger inne i SVs alternative statsbudsjett for neste år, som legges fram mandag. Deretter blir det budsjettforhandlinger med regjeringspartiene Ap og Sp.

50 prosent til neste år

I sitt budsjettforslag har Støre-regjeringen lagt inn en økning i CO2-avgiften neste år på 28 prosent, og i 2030 skal den etter planen være på 2.000 kroner.

SV vil på sin side øke CO2-avgiften med hele 50 prosent neste år, fra dagens nivå på om lag 590 kroner.

– CO2-avgiften er det aller mest effektive tiltaket vi kan gjøre, det kutter utslipp i morgen om vi innfører det i dag. Det er den typen klimatiltak vi trenger nå, sier Kaski.

Økt pumpepris

Med SVs forslag vil pumpeprisen på bensin øke med 69 øre, mens prisen på diesel går opp 1,38 kroner til neste år.

Økningen inkluderer imidlertid veibruksavgiften, som Støre-regjeringen vil redusere for å kompensere for økningen i CO2-avgiften.

Men det vil ikke SV være med på.

– Vi må få folk i by og land over på elbiler. Det å sette en pris på utslippene er en forutsetning for å få dem ned, sier Kaski.

Folkebonus

I stedet for kutt i veibruksavgiften vil SV innføre en folkebonus på 1.500 kroner for folk med inntekt lavere enn 500.000 kroner for å kompensere for høyere CO2-avgift.

– Det er en mye mer treffsikker måte å nå folk på enn reduksjon i veibruksavgiften. Det gir en mye bedre sosial treffsikkerhet og svekker ikke klimaeffekten, sier Kaski.

– Hvor sannsynlig er det at regjeringspartiene vil gå med på dette i budsjettforhandlingene?

– Dette er en annen vei til å nå de klimamålene Ap og Sp forpliktet seg til i Hurdalsplattformen. Dette er noe de må være med på, sier Kaski.

Åtte millioner tonn

Ifølge SV vil en opptrapping av CO2-avgiften til 2.000 kroner innen 2030 redusere CO2-utslippene de neste årene med i alt åtte millioner tonn.

Men med redusert veibruksavgift vil utslippskuttet bli redusert med 1,5 til 2 millioner tonn.

– Så langt ser det dårlig ut for klimaet om Støres regjering skal få bestemme. De har lagt fram et budsjettforslag som øker utslippene. Det kommer vi til å jobbe for å endre, sier Kaski.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse