Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 desember 2021 17:54
Del på Facebook
Når avtalen er gjennomført, vil Kjell Inge Røkkes Aker være største eier i Aker BP med 21,2 prosent av aksjene.Foto: Lise Åserud / NTB
Når avtalen er gjennomført, vil Kjell Inge Røkkes Aker være største eier i Aker BP med 21,2 prosent av aksjene.Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aker BP kjøper svenske Lundin Energys olje- og gassvirksomhet, opplyser Aker BP. Fusjonen er verdsatt til 125 milliarder kroner.

– Vi kjenner Lundin-organisasjonen godt, og vi er overbevist om at vi vil utgjøre et enda bedre Aker BP sammen, sier administrerende direktør Karl Johnny Hersvik i Aker BP.

Lundin Energys olje- og gasseiendeler er ifølge avtalen verdsatt til 100 milliarder svenske kroner, noe som tilsvarer 98 milliarder norske kroner, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Sammenslåingen vil være den nest største aktøren på norsk sokkel etter Equinor med en kombinert olje- og gassproduksjon på 400.000 fat oljeekvivalenter per dag og en ressursbase estimert til 2,7 milliarder fat oljeekvivalenter.

– Det utvidede Aker BP vil bli operatør for seks store produksjonssentre og vil i tillegg være nest største eier av det gigantiske Johan Sverdrup-feltet, skriver Aker BP i børsmeldingen.

Etter at avtalen er gjennomført blir Kjell Inge Røkkes Aker største eier i Aker BP med 21,2 prosent av aksjene. BP vil eie 15,9 prosent, mens Lundin-familiens investeringsselskap Nemesia vil eie 14,4 prosent av selskapet. Andre Aker BP- og Lundin Energy-aksjonærer vil eie 48,6 prosent av selskapet, skriver DN.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse