Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 februar 2022 15:11
Del på Facebook
Nestlederen i energi- og miljøkomiteen, Sofie Marhaug (Rødt), er kritisk til regjeringens havvindsatsing. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Nestlederen i energi- og miljøkomiteen, Sofie Marhaug (Rødt), er kritisk til regjeringens havvindsatsing. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et forsøk på å maskere den store strømpriskrisen vi står i nå, sier Rødt om regjeringens havvindsatsing.

– Dette er et forsøk på å late som man gjør noe med strøm og kraft, men dette gjør ingenting med den strømpriskrisen vi står i akkurat nå, ut over å utsette avgjørelsen om vi skal bygge nye eksportkabler, som hybridkabler i realiteten er, sier Rødts Sofie Marhaug, nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Hun mener havvindsatsingen er å starte i feil ende

– Regjeringen vil åpne nye områder uten at veilederen for havvind er klar, og uten at vi har sikret naturverdiene, sier Marhaug.

Partiet vil nå fremme en rekke krav.

– Vi kommer nå til å stille krav om at det ikke skal bygges hybridkabler, og om at naturmangfoldloven skal gjelde i hele den økonomiske sonen til havs, ikke bare 12 nautiske mil fra land.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse