Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 februar 2022 08:44
Del på Facebook
Operatørene på norsk sokkel oppjusterer anslagene for investeringene på norsk sokkel i år med 3,3 prosent. Totalt viser anslagene likevel en nedgang på 8,1 prosent sammenlignet med 2021.Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Operatørene på norsk sokkel oppjusterer anslagene for investeringene på norsk sokkel i år med 3,3 prosent. Totalt viser anslagene likevel en nedgang på 8,1 prosent sammenlignet med 2021.Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Operatørene på norsk sokkel anslår at investeringene i næringene rørtransport og utvinning av olje og gass vil øke med 3,3 prosent mer enn forrige anslag.

Operatørene anslår at investeringene vil komme opp i 159,5 milliarder kroner i 2022. Dette er 3,3 prosent mer enn anslaget gitt i forrige kvartal, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

Investeringsanslaget er likevel ensbetydende med et fall på 8,1 prosent fra året før da investeringene endte på 177,7 milliarder kroner.

Når det gjelder investeringene i disse næringene for 2023 er de oppgitt til 131,4 milliarder kroner. Dette er 5,1 prosent lavere enn tilsvarende anslag for 2022, gitt i 1. kvartal i fjor.

Utbyggingsprosjekter kommer med i investeringsundersøkelsen fra SSB først når det blir levert plan for utbygging og drift (PUD) til myndighetene. Opprettholdes tidsplanene på de ventede prosjektene ligger det derfor an til betydelig høyere investeringer i 2023 enn det som nå ligger inne i undersøkelsen.

Derfor bør nedgangen som indikeres for oljeinvesteringene i førstegangsanslaget for 2023 tolkes med forsiktighet, skriver SSB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse