Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mars 2022 20:49
Del på Facebook
Lønnsforhandlingene med SAS-pilotene brøt sammen etter kun én dag selv om det var satt av to uker. Nå blir det mekling for å unngå at flyene settes på bakken ved en eventuell pilotstreik. Foto: Vidar Ruud / NTB
Lønnsforhandlingene med SAS-pilotene brøt sammen etter kun én dag selv om det var satt av to uker. Nå blir det mekling for å unngå at flyene settes på bakken ved en eventuell pilotstreik. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS-pilotene brøt forhandlingene etter én dag, og dermed blir det mekling for å unngå streik. Pilotene har SAS' fremtid i sine hender, sier forhandlingsleder.

– Vi har blitt møtt med krav fra pilotforeningene som er ekstremt store, og som vil påføre oss ekstremt store kostnader. Det vi trenger nå, er kostnadsreduksjoner, sier forhandlingsleder Marianne Hernæs i SAS til E24.

Det er ganske nøyaktig tre år siden forrige gang SAS-pilotene gikk til streik, noe som varte i én uke. Nå var det satt av to uker til forhandlinger, men de brøt etter kun én dag. Pilotene kommer med for store krav på et tidspunkt hvor selskapet står i sin verste krise, påpeker Hernæs.

Hun mener pilotenes krav er useriøse og umusikalske, og hun sier at det nå er mye som står på spill.

Annonse
Annonse

– Jeg vil nesten si at pilotene har SAS’ fremtid i hendene, sier forhandlingslederen.

Avstanden mellom partene var så stor at det ikke var mulighet til å komme i mål i en ordinær forhandling, mener leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening.

– Våre krav og SAS’ krav går i stikk motsatt retning. Vi så ingen mulighet til å komme i mål i ordinære forhandlinger, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse