Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 april 2022 14:37
Del på Facebook
Når måkene begynner hekkingen, må de få være i fred, sier Miljødirektoratet.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Når måkene begynner hekkingen, må de få være i fred, sier Miljødirektoratet.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fem av sju måkearter er nå inne på rødlista. Skal du forebygge problemer, må du gjøre det nå, før hekkingen starter, sier Miljødirektoratet.

Nå er det straks hekketid for måker over hele landet. Og da er det viktig at de får hekke i fred, skriver Miljødirektoratet.

De opplyser at dersom du i fjor opplevde problemer og ønsker å gjøre noen forebyggende tiltak, er tiden for å gjøre noe nå.

– Med én gang måkene begynner hekkingen, må de få være i fred, sier Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet.

Annonse
Annonse

Måkebestanden har over flere år gått ned, og mange måker sliter med å produsere unger og tilpasse seg klimaendringene.

– I byene spesielt kan det virke som at det tilsynelatende er mye måker om våren. Men alle de fire urbane måkeartene (hettemåke, krykkje, fiskemåke og gråmåke) er rødlistet, sier Hambro.

Måkene har en rekke utfordringer, slik som forstyrrelser og arealendringer som ofte fører til at hekkeområder forsvinner. I 2010 var tre av sju måkearter på rødlista – det har nå økt til fem av sju.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse